En traditionell pressavdelning är inget för Kjell & Co. Istället fortsätter de sin utbildningssatsning genom att lägga pressavdelningen under utbidlningsavdelningnen. Ny pressansvarig på företaget blir således Karl Emil Nikka.
Sprider teknisk kunskap via webb-TV
Han har fram tills nu jobbat som utbildningschef inom företaget och i den rollen lett den redaktion som haft som sin mission att sprida kunskap om hur olika tekniska produkter fungerar. Med konceptet “Hur funkar det” har företaget under Karl Emil Nikkas ledning i form av såvl böcker som webb-TV och en podcast upplyst intresserade om hur tekniska produkter funkar.
Kan lära sig digitalisera diabilder
Via den egna kanalen Kjell-TV kan därmed såväl kunder som journalister och andra intresserade lära sig allt från hur man digitaliserar sina gamla diabilder till hur man får modemet att fungera i hemmets alla rum. En egen poddradio har också producerats på samma tema.
Konceptet att se teknik som en utbilningsfråga har blivit populär hos både privatkunder och återförsäljare och nu meddelar företaget att de genom att inordna pressavdelningen under utbildningsavdenlningen fortsätter i samma anda.
- Kjell & Company vill inte bygga upp en traditionell pressavdelning. I stället samlar företaget kontakten med både sociala medier och traditionella medier på sin utbildningsavdelning. Detta är ett nytt steg i företagets utbildningssatsning och ett sätt att få den till att nå ut i fler kanaler, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Kända för annorlunda lösningar
Kjell & Co har de senaste åren gjort sig kända för sina annorlunda lösningar på diverse fenomen. Nyligen kunde vi exempelvis berätta att företaget skippade mellandagsrean till förmån för fortsatt julkampanjande.
Och Karl Emil Nikka ser fram emot att kunna fortsätta sprida kunskap främst till journalister i sin nya roll.
- Min förhoppning är att kunna bidra med aktuell information som gör att journalisterna får ännu bättre material till sina artiklar, säger han.