I mitten av 2014 bytte nätbutiken namn ifrån Lykka till KitchenTime och signalerade samtidigt att man skulle skala upp verksamheten. Namnbytet var även tänkt att bättre förmedla deras fokus på just köket och framför allt köksredskap.
Sedan dess har det varit ganska tyst ifrån KitchenTime, Anton och Joel. Men det har inte stått stilla för nätbutiken. Den växer i rask takt, dock med förlust, och omsatte över 11 miljoner kronor för räkenskapsåret som slutade i januari 2015.
Fyra nätbutiker totalt
Nu får vi reda på att de gjort flera förvärv. Man har bland annat köpt tre stycken nätbutiker av Internet Retail Holding (IRH).
TheHome.se som sålde möbler och heminredning, Danskdesign.nu med fokus på köksprodukter samt Drytrend.com med badrumsprodukter har nu tagits över av KitchenTime.
Det handlar dock om inkråmsaffärer där man tar över kundbas och leverantörer. Samtliga butiker länkar nu vidare till KitchenTimes hemsida.
- Vi har nyligen förvärvat både The Home men även Danskdesign.nu och Drytrend.com från IRH. I höstas förvärvade vi också Culina.se. I samtliga fall rörde det sig om inkråmsförvärv. Genom förvärven får vi tillgång till nya kunder och leverantörer, säger Joel Falck, VD på KitchenTime.
"Ledande nordiska näthandlaren"
Culina.se sålde köksredskap och deras kundbas synkar alltså perfekt med KitchenTimes eget fokus.
- Vi är väldigt glada och nöjda över den utveckling som vi har haft det senaste året, med stark tillväxt både i Sverige, Norge och Finland. Vårt mål är att bli den ledande nordiska näthandlaren inom köksprodukter och dit tror vi att vi kan nå genom både organisk tillväxt och förvärv, säger Joel Falck.
Joel Falck berättar samtidigt att de tagit in nya investerare i KitchenTime under 2015.
- Under det förra året har två nya investerare gått in i bolaget, dels Ralph Axelson som grundade eTraveli och Lars-Göran Ahlberger som var med och grundade Logent och Net Departo, säger Joel Falck.