Under gÄrdagen presenterade marknadsföringsbolaget Criteo en rapport som visade att 33 procent av vÀrldens modeinköp pÄ nÀtet nu sker frÄn mobila enheter. I undersökningen konstaterade man samtidigt att klÀdhandeln pÄ nÀtet har flyttat över till mobilen i större utstrÀckning Àn alla andra detaljhandelsomrÄden
Modekunderna verkar helt enkelt ligga i framkant nÀr det kommer till nya trender, samtidigt som nÀtmodehandlarna lyckats anpassa sig till den digitala handelns snabba framfart.
En utveckling som mycket vÀl kan snabbas upp ytterligare. I alla fall om man ska tro Anders Borg som numera Àr styrelseledamot i investmentbolaget Kinnevik.
SpÄr kraftiga förÀndringar
Under mÄndagskvÀllen besökte Borg Handelshögskolan i Stockholm dÀr han pratade om digitaliseringens roll för detaljhandelns framtid, och Sveriges tidigare finansminister spÄr kraftiga förÀndringar inom modeindustrin.
â Inom tio Ă„r kommer 40 till 50 procent av all modeshopping ha flyttats till nĂ€tet. Branschen rör sig vĂ€ldigt snabbt just nu, sade Anders Borg enligt nyhetssajten Breakit.
Han sÀger sig samtidigt se samma utveckling inom banknÀringen dÀr flera av de stora aktörerna nu fÄtt upp ögonen för digitaliseringens effekter och börjat tÀnka utanför boxen.
â För bara nĂ„gra Ă„r sedan sĂ„ skrattade man Ă„t startups som försökte göra bankliknande tjĂ€nster. Nu plöjer bankerna sjĂ€lva ner en massa pengar antingen i att köpa andra bolag eller sjĂ€lva driva pĂ„ digitaliseringen, sĂ€ger Anders Borg.