Kinnevik meddelar idag sifforna för årets tredje kvartal. Investmentbolagets innehav inom resesektorna går av naturliga skäl fortsatt dåligt men Kinneviks digitala bolag ska ha ett bra momentum.
I en tid när Covid-19 fortsätter att ha en stor och allvarlig påverkan på ett växande antal människor och länder ser vi ett fortsatt starkt momentum i våra digitala bolag under det tredje kvartalet, säger Kinneviks vd Georgi Ganev, i samband med delårsrapporten.
”Omfördelat kapital till teknikbolag”
I juli berättade Kinnevik att man skulle dela ut 1,9 miljarder kronor till sina aktieägare efter en försäljning av Zalando-aktier, dessa pengar har nu hamnat hos sina mottagare.
LÄS ÄVEN: Kinnevik delar ut 1,9 miljarder efter Zalando-försäljning
Utöver en god operativ utveckling i många av våra bolag har globala aktiemarknader också i allt högre grad omfördelat kapital till teknikbolag, vilket resulterat i en betydande multipelexpansion som stöttat utvecklingen av vårt substansvärde, säger Georgi Ganev.
Kinneviks substansvärde landade på 107,9 miljarder kronor för perioden, vilket ska vara en ökning med 23 procent.
Sålde av nätmöbler för 220 miljoner
Under perioden har Kinnevik även sålt hela sitt innehav i nätmöbelhandeln Home24, vilken uppgick till 12 procent, något som gav 21 miljoner euro eller runt 220 miljoner kronor till kassan. Man slutförde även försäljningen av Qliro Group där man bytte innehavet mot aktier i MatHem.
Utöver detta har investmentbolaget inte helt oväntat investerat i en rad bolag under perioden. Man köpte bland annat in sig i det nordiska hälsovårdsbolaget Joint Academy, för 131 miljoner. Kinnevik investerade även 184 miljoner kronor i amerikanska Common, en marknadsplats för digital uthyrning av bostadsfastigheter. Man slängde även in 114 miljoner i reseappen Omio, där man uppenbarligen hoppas resandet ska ta fart igen.