ANNONS

Kinesiska JD.com satsar på frukt och grönt

Kinesiska JD.com satsar på frukt och grönt

JD.com fortsätter att satsa pengar i livsmedelsbranschen. Den här gången genom att investera i det Shanghai-baserade e-handelsföretaget FruitDay.

ANNONS

FruitDay grundades 2009 och rankas som Kinas största e-handlare inom segmentet färskvaror. Nyligen stängde man sin senaste investeringsrunda som inbringade 70 miljoner dollar, den största finansieringsrundan någonsin när det kommer till färskvaror i landet.

JD.com, som även satsar på importerade livsmedel på egen hand, var med på ett hörn som en av de största investerarna.

Förbättrad logistik

FruitDay väntas nå 10 miljoner användare i år och importerar 80 procent av sina produkter från länder som USA, Australien, Nya Zeeland, Chile och Sydafrika. Bolaget säger i ett uttalande att man kommer att använda det nya kapitalet för att utveckla sin infrastruktur och logistik samt affärsutveckling.

Samtidigt inleder man ett strategiskt samarbete med JD.com som gör det möjligt för FruitDay att utnyttja JD.coms logistik och distributionsnätverk för att utveckla sin tjänst i hela Kina.

– Den här investeringen ger oss möjlighet att fortsätta stärka vår marknadsledande position då vi kan bygga en ledningsgrupp i världsklass och ytterligare utöka våra logistikverksamhet, säger Wei Wang, grundare och vd för FruitDay.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se