Kaola var Kinas ledande gränsöverskridande e-handlare under NetEase ägarskap med sina 27 procent av marknaden mot Alibabas 25 procent. Trots det valde NetEase att sälja Kaola till huvudkonkurrenten, som därmed nu tronar på nära 53 procent av den gränsöverskridande e-handeln i landet.
LÄS ÄVEN: E-handelsgiganten köper konkurrent för 20 miljarder
Efter försäljningen ser det nu ut som att det är "game over" för NetEase e-handel. I stället går man all-in på sin redan gigantiska, globala spelsatsning. Man utvecklar både egna titlar och samarbetar med stora västerländska aktörer och lanserar deras spel på den kinesiska marknaden. Beskedet har tagits väl emot av bankerna.
Vi hoppas att NetEase nu enbart fokuserar på sin gamingaffär", säger en analytiker från JP Morgan, enligt FinanceAsia.
Vek ned sig
Trots NetEase stora framgångar på spelmarknaden (hela 64 procent av NetEase inkomster kom från spelaffären under Q2) kom försäljningen av Kaola som en chock för flera anställda.
Vi var redo att utmana Alibaba i den gränsöverskridande e-handeln, men vi kan inget göra när ledningen viker ned sig, säger en högt uppsatt chef på Kaola till FinanceAsia.
Besvikna anställda
Inte nog med att Kaola hade en större marknadsandel, de hade även det bästa anseendet bland samtliga aktörer.
För 20 miljoner kronor får Alibaba vår personal gratis. Bara våra lager är värda runt 20 miljoner. De anställda är mycket besvikna över beslutet, säger Kaola-chefen.
Kaola säljer lyxigare importerade varor från kända varumärken inom olika kategorier som exempelvis hemelektronik, kläder och accessoarer. De kommer att fortsätta verka som Kaola, men med nytt ledarskap i bakgrunden.