ANNONS

Kinesiska e-handelsjätten gör lokal satsning i Europa

Michael Evans, Director & President Alibaba Group

Redan live i Spanien.

ANNONS

Alibaba har länge jobbat med att få internationella varumärken in i Kina via företagets olika e-handelsmarknadsplatser. Detta samtidigt som man gjort det enklare för kinesiska säljare att nå ut i världen.

Nu meddelar Alibabas koncernchef att man även vill ta ett lokalt grepp i Europa.

Så du kommer att få se något som heter Tmall, som vi har i Kina, bli Tmall i Europa. Vilket innebär att vi kommer att serva lokala varumärken och lokala konsumenter på den lokala marknaden, sade Michael Evans under konferensen Viva Tech, enligt CNBC.

Tmall är en e-handelsmarknadsplats i Kina där lokala handlare och internationella handlare kan sälja till kinesiska konsumenter. Detta upplägg ska nu alltså expanderas internationellt. Michael Evans avslöjade också att ett pilotprojekt redan är igång i Spanien. Ett test som ska tas till fler länder i Europa.

Alibaba har sedan tidigare satsat i Europa men då via den, i väst, mer kända sajten AliExpress. En sajt som primärt skickar varor från kinesiska säljare, medan denna nya satsning alltså verkar vara mycket mer lokaliserad.

LÄS ÄVEN: Jätten ska dela upp imperiet i sex olika bolag

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap