ANNONS

Kinesisk nätjätte satsar på shopping i chattappen

Kinesisk nätjätte satsar på shopping i chattappen

Kinesiska Tencent gör en rejäl satsning på mobil handel via sin populära meddelande-app WeChat. Snart kan kinesiska användare handla via appen, både on- och offline, efter att nätjätten gjort det möjligt för återförsäljare och varumärken att sälja varor och tjänster inuti appen.

ANNONS

Tencent som redan tidigare närmat sig e-handeln, bland annat genom att diskutera ett samarbete med Jingdong, tar nu ett rejält kliv. Nu kommer det nämligen att bli möjligt att e-handla i deras populära meddelande-app, WeChat.

Tencent ska idag ha gjort det möjligt för återförsäljare och varumärken att sälja varor och tjänster inuti appen. Något som ska gälla både för fysiska butiker med hjälp av en QR-kod, och online.

Att Tencent gör det möjligt att betala för varor och tjänster via appen innebär troligtvis att det kommer att komma ytterligare integrationer inom en snar framtid. Tencent har själva en rad olika tjänster och e-handelssajter, som till exempel Dianping, Yixuin och 51Buy.

Kampen fortsätter

Det här betyder också att Tencent fortsätter kampen med ärkerivalen Alibaba, både när det gäller e-handel och mobila betalningar. Alibaba har som bekant sin egen betaltjänst Alipay med cirka 100 miljoner användare.

WeChat finns dock i fler fickor än så med sina 600 miljoner användare världen över. Om vi får se ett liknande motdrag från Alibaba återstår att se.

Under våren 2013 köpte nämligen e-handelsjätten 18 procent av mikroblogg-tjänsten Weibo. Även japanska Rakuten gjorde nyligen ett liknande drag. I början av året köpte de upp samtals-appen Viber för 900 miljoner dollar. Vi vet även att Twitter experimenterar med e-handelsfunktioner i deras sociala nätverk.



Källa: Tech in Asia

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se