Den kinesiska e-handelsjätten AliExpress, som är en av Alibabas marknadsplatser för kinesiska tillverkare som vill sälja globalt, har öppnat sin första fysiska butik i Europa.
AliExpress största marknader sett till omsättningsvolym är Kina, USA, Ryssland och Spanien. Valet föll därför på Spanien, och e-handelsjättens butik öppnades i Madrid Xanadú - ett av Europas största köpcentrum - under onsdagen. Det rapporterar den spanska tidningen El Periódico.
Spanien är ett viktigt land för koncernen. Det är det land i Europa där flest antal kunder, i både volym och värde, finns. För Alibaba-gruppen var det ett strategiskt val att satsa på Spanien, eftersom det är porten till Europa, säger Rubén Bautista, landschef i Spanien och Portugal.
De spanska kunderna kan nu klämma och känna på de populäraste produkterna, men för att genomföra ett köp behöver man beställa dem på marknadsplatsen online. Därför skulle man kunna säga att den första fysiska butiken är mer av ett showroom. Ytan som AliExpress-showroomet har öppnat på är 740 kvadratmeter stor och indelad i fem olika områden, med cirka 1 000 produkter från mer än olika 60 varumärken.