Den kinesiska e-handelsjätten skall ha 12 000 anställda varav 600 är cykelbud bara i Shanghai. Nätbutiken sägs ofta vara Kinas svar på Amazon. Enligt nyhetssidan Technode kan bolaget ha uppemot 37 procent av konsumentmarknaden (B2C) på nätet i Kina. De tampas alltså med jätten Taobao som drivs av Alibaba, en sida som många e-handlare förmodligen känner till.
Även om vi svenskar kanske inte känner till 360buy speciellt bra så är det uppenbarligen en e-handel att räkna med i Kina. De skall nyligen ha jobbat för en börsintroduktion i USA som skulle landat på fem miljarder dollar. En siffra som analytiker nu tror de måste sänka lite, men den visar på vilken potential som ses i företaget.
Sarah Witbom som är Marketing Manager för NES är mycket glad över att ha lyckats locka Liu Qiandong till evenemanget:
– Klarna tillsammans med oss och Seqouias nätverk har verkligen hjälpt oss hitta en utländsk aktör som är lite ovanlig. Amerikanarna börjar med fasa se på den snabba utvecklingen i Asien så att ha en talare från Kina är en ren dröm. Nu gäller det bara att få ut så mycket information som möjligt när han är här, säger Sarah.
Liu Qiandong ska ha börjat fila på 360buy när SARS-viruset härjade i Kina, eftersom att e-handeln då löste problematiken med att behöva ge sig ut ibland smittobärare. Detta skall ha fått stora konsekvenser för detaljhandeln och gissningsvis accelererat e-handelsutvecklingen i landet.
Det ska bli intressant att höra Qiandongs tankar kring e-handel på detta års Nordic eCommerce Summit. Om ni vill se hur ett kinesiskt Amazon ser ut tar ni er till 360buy.com.