Enligt en ny rapport frĂ¥n betaltjänsten Alipay, ett dotterbolag till e-handelsjätten Alibaba Group, ökade kinesiska nätkonsumenter sina inköp frĂ¥n utländska sajter under Ă¥rets första sex mĂ¥nader med 219 procent, jämfört med samma period förra Ă¥ret.
Tidigare har Europa och USA varit de marknader som kineserna föredragit, men pĂ¥ senare tid har de allt mer börjat snegla Ă¥t Japan och Sydkorea.
E-handeln av varor frĂ¥n Japan har nästan fyrdubblats till 661 miljoner dollar under perioden, delvis tack vare den dramatiska försvagning av den japanska yenen. Ă„ven inköpen frĂ¥n Sydkorea gjorde ett rejält skutt och ökade med 160 procent. Alipay förväntar sig att inköpen frĂ¥n de tvĂ¥ länderna kommer att överstiga 1,63 miljarder dollar innan Ă¥ret är slut.
– Det är billigare att köpa japanska och sydkoreanska varor pĂ¥ nätet eftersom priserna pĂ¥ mĂ¥nga varor bara är 60 till 70 procent av priserna i Kina, säger en kinesisk nätkund.
Näthandeln har stimulerat konsumtionen
Enligt Alipays statistik bor en stor del av nätkonsumenterna i stora städer som Peking, Shanghai och Guangzhou, och de är oftast unga människor i 20 och 30-Ă¥rsĂ¥ldern.
Statistiken visar ocksĂ¥ att kosmetika och kläder är de mest populära produkterna, men även hushĂ¥llsapparater, mat och flygbiljetter är populära. Chen Liang, forskare vid Alibaba forskningscentrum, säger att e-handeln helt klart har stimulerat konsumtionen av utländska produkter.
– Den yngre generationen har visat sin stora potential för konsumtion, nĂ¥got som flera länder kommer att följa med stort intresse, säger Chen.
Källa: CRI