ANNONS

Kinas E-handel växer men skapar osund konkurrens

Kinas E-handel växer men skapar osund konkurrens

E-handeln i Kina växer explosionsartat, och enligt nya undersökningar kommer man att passera USA som världens största e-handelsmarknad tidigare än väntat. Samtidigt kastar investerare pengar efter e-handelsföretagen. NĂ¥got som inte bara är positivt utan även leder till prispress och röda siffror.

ANNONS

Ekonomin i Kina gĂ¥r pĂ¥ högvarv, och sĂ¥ gör även landets e-handel. Det har tidigare rapporterats om att Kina kommer att passera USA och stĂ¥ för den största säljvolymen pĂ¥ nätet i världen Ă¥r 2015.

Nu verkar det som att det kommer att ske tidigare än sĂ¥. Enligt en sammanställning av kinesiska e-handelsjätten Alibaba Group kommer det att hända redan under 2013. Alibaba räknar med att landets e-handel kommer att nĂ¥ 265 miljarder dollar under Ă¥ret. Att jämföra med USA som kommer att landa runt 230 miljarder dollar.

Analysföretaget Macquarie Equities Research förutspĂ¥r en lite annorlunda utgĂ¥ng. De tror att Kina kommer att se en tillväxt pĂ¥ 35 procent under Ă¥ret, och landa pĂ¥ 258 miljarder dollar under 2013. E-handeln i USA kommer att precis som 2012 växa med 15,8 procent, och landa pĂ¥ 261 miljarder dollar.

AlltsĂ¥ precis före Kina, men redan 2014 kommer Kina att passera tack vare en högre tillväxttakt tror Macquarie Equities Research.

Investerare öser in pengar

Den kraftiga tillväxten för Kinas e-handel gör att investerare närmast slänger pengar efter landets e-handelsföretag. Som exempel har vi Alibaba Group som just nu har bett om ett lĂ¥n pĂ¥ Ă¥tta miljarder dollar.

Men att investerare är villiga att ösa in pengar i e-handeln ska inte bara vara positivt. Enligt en artikel pĂ¥ nyhetssajten Internet Retailer spekuleras det i att det kommer att leda till en vinst-dödande prispress och dyra expansioner.

Till skillnad frĂ¥n Alibaba Group som gĂ¥r med vinst, ska det finnas mĂ¥nga aktörer pĂ¥ marknaden som gör precis tvärtom. De visar en enorm tillväxt men ocksĂ¥ stora förlustsiffror med devisen, tillväxt är allt, lönsamhet kommer sen.

Groupon-kloner försvann

Det verkar helt enkelt som att det just nu pĂ¥gĂ¥r ett race för att ta marknadsandelar, och mĂ¥nga förväntar sig inte att visa lönsamhet de närmaste Ă¥ren. NĂ¥got som lett till att en hel del har fĂ¥tt slĂ¥ igen butiken i förtid. Särskilt tydligt har det varit bland landets alla Groupon-kloner.

Under 2010 fanns det drygt 5 200 stycken, men i slutet av 2011 fanns det mindre än 3 000 kvar. Enligt Peggy Yu Yu, verkställande ordförande i kinesiska e-handelsföretaget Dangdang som börsnoterades under 2010, är mĂ¥nga kinesiska nätbutiker med stöd av riskkapital villiga att offra vinst mot marknadsandelar.

– Före och efter Dangdangs börsintroduktion fanns det en enorm tillströmning av miljarder dollar till B2C-segmentet i Kina. Att sälja till, eller under självkostnadspris blev ett enkelt sätt för vissa företag att pumpa upp försäljningen, säger Peggy Yu Yu.

 

Andra källor: ReadWrite

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se