Intresset för internationella varumärken och produkter är stort i Kina. Något som fått kinesiska e-handelsjättar, som Alibaba och JD.com, och mindre inhemska aktörer att tillgodose behoven så gott de bara kan.
Samtidigt har Kina gjort det lättare för utländska e-handlare att sälja varor till landets konsumenter via skattefria e-handelszoner. Något som varit en succé och fått leveranserna från utlandet att öka kraftigt i antal.
Men, nu verkar den kinesiska regeringen vilja få landets konsumenter att köpa mer inhemskt. Något man ska göra med nya momsregler för importerade varor som köpts på nätet, rapporterar den kinesiska nyhetssajten Caixin Online.
Slår mot billigare varor
Från och med den 8 april måste alla som köpt något från en nätbutik utanför Kina betala en extra moms och konsumtionsskatt på 17 procent. Samtidigt kommer man även att ta bort den tullfria gränsen som för närvarande gäller för alla försändelser som understiger 50 yuan, cirka 65 kronor.
De nya reglerna kommer främst att slå hårt mot billigare varor och vardagsprodukter som kostar mindre än 100 yuan, cirka 130 kronor. Enligt Tmall, Alibabas marknadsplats för kinesiska säljare, kommer de nya reglerna även att öka efterfrågan på smuggelgods.
– Den nya policyn kommer att öka skattetrycket på varor som mamma- och babyprodukter, livsmedel och sjukvårdsprodukter. Kosmetika och hemelektronik kommer, beroende på priset, att beskattas mer eller mindre, säger en talesperson för Tmall.