Under de senaste tre åren har antalet hanterade paket i Kina ökat med 10 miljarder per år. 2018 blev det över 50 miljarder paket totalt, vilket ska vara mer än vad EU, USA och Japan hanterat tillsammans. Anledningen till detta är den blommande e-handeln, det rapporeterar XinhuaNet.
- Expressleverans-sektorn bidrar till den årliga e-handelsförsäljningen med nästan 6,9 miljarder yuan, vilket motsvarar 19 procent av landets detaljhandel och är en viktig ekonomisk tillväxtkälla, säger Feng Lihu, SPB (Statliga postbyrån) presskontakt, till XinhuaNet.
LÄS ÄVEN: Wish-boomen tillbaka - 1 miljon paket till Sverige efter nytt avtal
Har effektiviserat pakethanteringen
I takt med att e-handeln blommar och pakettrycket ökar, har expressleverans-sektorn i Kina gjort en del förbättringar för att effektivisera leveranserna. Leveranssektorn har tre fraktflygbolag, med sammanlagt 113 lastflygplan. Men det som gjort mest skillnad uppges vara användningen av big data samt ny intelligent och autonom teknik som förenklar lagerarbetarnas arbetsuppgifter så de kan övergå till nästa uppgift snabbare.