ANNONS

Kickstarter-succén fortsätter att bränna sina backare

Kickstarter-succén fortsätter att bränna sina backare
Coolest Cooler

En av världens mest lyckade Kickstarter-kampanjer har förvandlats till den med de mest missnöjda backarna.

ANNONS

De flesta minns nog den portabla kylboxen med bluetooth, ficklampa, flasköppnare, usb-laddare, högtalare och drinkmixer. Coolest Cooler som den heter drog in över 13 miljoner dollar och höll länge rekordet som den största Kickstarter-kampanjen.

Sedan dess har det mesta gått utför för Coolest och vi rapporterade i november förra året hur kylboxen såldes på Amazon innan de som backat den på Kickstarter fått sin box. Ett slag i ansiktet tyckte många av de som tidigt stöttat den pimpade kylboxen.

Nu kommer nästa slag för de som hoppats få hem den coola kylboxen, efter att de lagt sina hårt förvärvade slantar på den. Coolest Cooler överväger nu att ta ytterligare 97 dollar, för snabbare leverans, av sina Kickstarter-backare. Man lovar i så fall att skicka ut dem innan den 4 juli.

Du kan köpa kylboxen idag

Eftersom du redan idag kan köpa kylboxen på Amazon är många backare som inte fått sina kylväskor förståeligt nog lite arga på Coolest. Tydligen har det senaste tilltaget att vilja ha 97 dollar extra fått många att se rött och till och med gått så långt att de hotat anställda på företaget.

När man lanserade kylboxen på Kickstarter kostade den mellan 165 och 225 dollar, något företaget i efterhand erkänt var för lågt. Det hjälper dock förstås inte att kunder till Amazon kan få produkten levererad idag medan de som stöttade projektet från början står utan. 36 000 som "beställt" via Kickstarer har inte fått sina kylväskor.

Att man säljer dem via Amazon är helt enkelt för att man måste ha in pengar för att kunna fylla backarnas order. Coolest Cooler kostar 400 dollar på Amazon och företaget uppskattar att man måste sälja 144 000 kylväskor till detta pris för att kunna tillgodose alla de som stöttat projektet via Kickstarter. Arga backare har dock gett kylboxen en-stjärniga betyg och därmed gjort det svårare att sälja den. Företaget står alltså inför ett moment-22 som inte ser ut att lösas inom den närmaste tiden.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap