Vi ser att efterfrågan på unisexdofter stadigt ökar. Det är en stark och tydlig trend där våra kunder aktivt söker efter dofter som kan användas av alla, säger Carola Lundell, vd för Kicks.
Sofia Syrén, Chief Marketing och Assortment Officer på Nordicfeel, instämmer i att det är ett segment som växer.
Vi är så glada att just doft blev Årets Julklapp! Vi har under flera år sett ett ökat intresse och efterfrågan på doft, framför allt från nya målgrupper som kanske inte lagt så mycket pengar på kategorin innan.
Lina Hasic, CMO och e-handelschef på Parfym.se, bekräftar att även de märkt av en ökad efterfrågan:
Vi hade på känn att doft skulle kunna vara en stark kandidat och ser verkligen hur just unisexdoften passar in den tid vi lever i. Vi har under hela 2024 sett hur intresset för doft ökat både online och i vår butik.
Parfym.se har även noterat att det inte nödvändigtvis är termen "unisex" som trendar, utan just de neutrala dofterna.
Sett till försäljning och efterfrågan ser vi att varumärken som erbjuder dofter som är unisex har tagit för sig mer under 2024. Dock är det egentligen inte ordet ‘unisex’ som vi ser ökar i popularitet utan mer att man väljer en doft som inte är bunden till ett visst kön. Det är mer fokus på parfymerna och dess egenskaper, än att det är en ny dam- eller herrdoft, säger Lina Hasic.
Hon nämner även att varumärkena också drar sig mer mot en unisex-typ av dofter, många av de noter som ingår i nya släpp inte är lika starkt förknippade med man eller kvinna.
Vi ser även tendenser till att de dofter som släpps som en dam- eller herrdoft i större utsträckning flirtar med typiska eller mer traditionella doftinslag från motsatta könet.
Något som Nordicfeel också observerat.
Just unisex-doft har bubblat upp mer det senaste året; framför allt drivet av många nya varumärken på marknaden, säger Sofia Syrén och tillägger:
Det är även en flirt med 90-talstrenden som vi ju ser har varit stark under de senaste åren inom även andra segment som mode. Doft är inte lika traditionellt längre, det vill säga även kvinnor trivs bra i lite dovare dofter med till exempel inslag av trä.
Som ett led i att följa marknadens nya trender och konsumenternas förändrade preferenser har Kicks utvecklat sitt erbjudande inom doftsortimentet, med särskilt fokus på att erbjuda alternativ som kan tilltala en bredare målgrupp.
För att möta denna växande trend har vi breddat vårt sortiment och erbjuder idag ett brett och mångsidigt urval av unisexdofter, säger Carola Lundell och tillägger:
Kunderna uppskattar den flexibilitet som dessa dofter erbjuder. Vi tycker det är roligt att unisexdoften blivit utsedd till Årets julklapp och att denna utveckling uppmärksammas.
Vid dagens utannonsering av Årets Julklapp tryckte HUI Research även mycket på att vi just nu lever i en tid där individens personliga uttryck står i centrum. Därför ska just doften vara en passande julklapp. Något som Parfym.se också sett tecken på.
I vår fysiska butik ser vi en stark trend i en yngre målgrupp som intresserar sig för doft som en del av ett personligt uttryck. Likaså i våra sociala medier, där vi verkligen ser en boost med fler som tittar på våra parfymtips och som kontaktar oss för personliga rekommendationer på doft. Här ser vi att framför allt nischade dofter, och en önskan om att hitta sin personliga doft som ett eget uttryck och en form av accessoar, trendar och står ut, säger Lina Hasic.