Kicks skalar upp sin AI-satsning med två nya verktyg: Makeup Advisor, som ger personliga rekommendationer, och Virtual Try On, där kunden kan testa produkter live. Verktygen kan också användas av Kicks experter i butik, via iPads.
Att man nu går all-in på AI beror på det stora intresset för bolagets tidigare verktyg för hudvårdsanalys, som tagits väl emot.
Vi såg snabbt ett stort intresse bland våra kunder för det digitala verktyget för hudvårdsanalys som lanserades tidigare i år. De kunder som interagerar med verktyget, besöker fler sidor på siten samt stannar kvar längre. Vi ser även att de har ett högre snittkvitto än övriga besökare. Allt detta är en tydlig signal på att denna satsning ligger helt i linje med vad våra kunder efterfrågar, säger Carola Lundell, CMO på Kicks, i ett pressmeddelande.
I Makeup Advisor får kunden svara på frågor om vilken makeup man önskar, därefter sätter man på kameran i sin smartphone eller surfplatta och får testa rekommenderade produkter för ögon, läppar och hud.
Virtual Try On i sin tur hjälper kunden att välja rätt makeup i realtid. Ansiktet skannas med kameran och kunden kan därefter se hur produkten ser ut.
Med våra digitala verktyg tar vi ytterligare ett steg framåt när det kommer till personlig guidning, oavsett kanal, och som gör att våra kunder ännu lättare kan hitta skräddarsydd skönhet baserat på deras behov, säger Freddy Sobin, vd på Kicks.