ANNONS

Kicks får en touch av Skincity - ny storsatsning: “Tonvis med data”

Carola Lundell, vd
Foto: Kicks

"Första steget".

ANNONS

Skönhetsjätten Kicks meddelar nu att man gör en storsatsning på dermatologisk hudvård. Professionell hudvård är ett område som är grundpelaren hos systerbutiken och e-handlaren Skincity, som blev en del av Kicks Group i slutet av 2022.

Nu ska i alla fall Kicks också bli experter på hudvård för sina kunder. Satsningen går under namnet Beauty Pharmacy, vilket blir en helt ny kategori hos Kicks och där fokus alltså ligger på dermatologisk hudvård.

Konceptet omfattar ett attraktivt sortiment kombinerat med avancerade digitala verktyg och personlig rådgivning och kommer att tas ut både i e-handeln och i Kicks flaggskeppsbutiker, skriver företaget.

Ehandel blev lite nyfikna över vad det är för nya digitala verktyg som erbjuds och vände oss till Kicks vd Carola Lundell.

För Beauty Pharmacy jobbar vi med digitala verktyg både i e-handeln och i butik. I e-handeln kan kunden få en skräddarsydd hudvårdsrutin utifrån hudtillstånd och behov med hjälp av en digital analys. Kunden kan välja att ladda upp en bild eller bara svara på frågor. Verktyget gör sen rekommendationer baserat på tonvis med data, säger hon till Ehandel.

Detta påminner oss om Skincity och deras fokus på att vara en hudvårdsklinik online, där de länge haft olika former av hudrådgivning.

“Utnyttjar vår gemensamma kunskap”

I e-handeln ska Kicks nu ha utvecklat en helt ny navigation baserad på den nya satsningen.

I tillägg kan man chatta och få rådgivning av våra hudterpeuter. Vi har även utvecklat en helt ny navigation baserat på hudtillstånd där kunden enkelt kan navigera. Våra farmaceuter från butik kommer också bidra med tips och råd online för detta specifika sortiment. På detta sätt erbjuder vi kunden både digital och personlig rådgivning online, säger Carola Lundell.

Har ni tagit inspiration av Skincity för dessa nya funktioner?

Skincity har ett starkt erbjudande inom professionell hudvård där expertis, rådgivning och guidning är viktiga ingredienser vilket är något som är centralt även för dermatologisk hudvård. Så vi utnyttjar vår gemensamma kunskap, erfarenhet och funktionalitet för Beauty Pharmacy.

Enligt Carola Lundell ska detta också bara vara första steget på en ännu större satsning.

Vi kommer fortsatt driva make-up och doft som destinationskategorier för Kicks men vi har höga ambitioner om att utveckla vård hudvårdserbjudande där Beauty Pharmacy är första steget, avslutar hon.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se