ANNONS

Kedjan nära 5 miljarder - delar ut 17 miljoner till de anställda

Johan Sjödin, vd för Jysk i Sverige

Gjorde bekväm vinst, trots minskade marginaler.

ANNONS

Heminredningskedjan Jysk har klarat sig bra på den svenska marknaden, trots lågkonjunktur. Det senaste räkenskapsåret, som avslutades i augusti i år, bjöd nämligen på en tillväxt på 1,3 procent. Omsättningen landade därmed på 4,98 miljarder kronor.

Med tanke på de utmaningar vi mött är jag väldigt stolt över hur vi lyckats hålla energin uppe, säger Johan Sjödin vd för Jysk i Sverige, i ett uttalande.

EBIT-resultatet fick sig dock en törn, här backade man till 333 miljoner kronor - fortfarande en rejäl vinst, alltså. Man lär alltså inte ligga sömnlösa över det faktum att marginalerna krympte. Det var rentav en del av strategin, enligt vd:n

Vår långsiktiga plan har legat fast även om vi vetat att det medfört en påverkan på resultatet. Vi lovar våra kunder ett bra erbjudande för alla och det löftet vill vi så klart uppfylla även i tider som dessa. Till exempel sänkte vi priserna på runt 600 av de varor som alltid har ett fast lågt pris. Och vi har haft samma inställning till att hålla planen för verksamheten i övrigt.

"Känns extra roligt"

Ökad försäljning och god lönsamhet innebär även att medarbetarna kommer att få dela på en bonus.

Ett år som detta känns det extra roligt att betala ut 17 miljoner kronor i bonus till butiksmedarbetarna för allt jobb de lagt ned och som lett till att kunderna fortsatt väljer Jysk, säger Johan Sjödin.

Han avslöjar även att kedjans investeringar i de fysiska butiker på intet sätt kommer att avta. Man stoppade in 100 miljoner för att öppna två nya butiker, flytta sex befintliga butiker och att uppdatera 24 butiker till det nya konceptet.

Och vi kommer att göra samma investering under det räkenskapsår vi gått in i nu. I slutet av det här räkenskapsåret kommer vi i princip ha uppdaterat hela vårt svenska butiksnät, säger Johan Sjödin.

Nils Lund
nils@ehandel.se