I mitten av juni förra året meddelade den danska modekedjan Zizzi att de tvingas stänga samtliga 12 butiker i Sverige och gå i konkurs. Redan där och då flaggade man dock för en comeback och nu förstår vi varför.
Bolaget visar nämligen upp ett nytt omsättningsrekord i vårt avlånga land - tack vare e-handeln. Försäljningen ska ha uppgått till 49 miljoner kronor online.
De senaste fem åren har varit en lång resa med många utmaningar, men nu ser vi på allvar resultatet av vårt arbete och den process som företaget har genomgått. Kort sagt har målet för den svenska marknaden lyckats i sin helhet och har lagt en fantastisk grund för fortsatt tillväxt, säger Kuno Kildetoft Mehlsen, vd på Zizzi, i ett uttalande.
Globalt ökade omsättningen med 86 procent för Zizzi och landade på 732 miljoner danska kronor, medan resultatet ökade med 400 procent till 80 miljoner danska kronor.
Och framgångsreceptet uppges vara omställningen till just e-handeln. Där bolaget uppenbarligen firat stora triumfer.
Det är viktigt att betona, att det inte bara är en fråga om en lyckad vändning, utan en genomgripande omvandling av företaget som bygger på ökad digitalisering och en önskan om att skapa en vinnande position på marknaden. Idag är vi strategiskt starkare än någonsin med en modern omnichannel-plattform och nästan 70 procent från näthandel.
Målet är nu att fram till 2025 ha fördubblat omsättning och resultat i Sverige.
Vi tror fullt och fast på att vi med detta kommer att växa mellan 20 och 25 procent per år och därmed fördubbla företagets omsättning över de kommande åren, säger Kuno Kildetoft Mehlsen.
Zizzi meddelar även att ägarkoncernen Ball Group nu kommer att byta namn till just Zizzi, för att ha fullt fokus på att vinna den europeiska plus-size-marknaden.
LÄS ÄVEN: Modekedjan i konkurs i Sverige – öppnar redan för comeback