För en månad sedan gick den japanska modekedjan Uniqlo ut med att man är en av huvudsponsorerna till de Olympiska och Paralympiska spelen i Tokyo. Modeföretagets uppgift blev att sponsra de svenska OS-lagen med de officiella lagkläderna, inför OS i Tokyo 2021 och Peking 2022.
Något som man skulle genomföra med en tvist - kedjan ska nämligen sälja en kopia av atleternas uniformer till en bred allmänhet via sina butiker.
Uniqlo har idag cirka 2000 butiker i världen, varav tre ligger i Sverige. Den första svenska butiken etablerades 2018.
När företaget nu arbetat med att designa atleternas uniformer vände kedjan sig till Patent- och registreringsverket (PRV) för att ansökan om att få använda den svenska flaggan, bredvid sin logotyp, på kläderna. Något företaget fick avslag på. Det rapporterar Resumé.
Att atleterna vid internationella tävlingar bär dräkter med svenska officiella beteckningar är naturligt, men inte att en svensk statssymbol arbetas in i ett utländskt klädvarumärke. Flaggan är en i lag skyddad statssymbol och officiell beteckning för Sverige. Den representerar nationen och kan under vissa omständigheter även användas i marknadsföringen av svenska produkter, men aldrig i varumärket för utländska företagsprodukter, skriver statsheraldikern i handlingarna från PRV.