ANNONS

Kedjan fälls igen - anklagades för pornografisk produktbild

"Har gjort en intern analys av situationen".

ANNONS

Zara fälls för "sjukligt smal modell". Zara fälls för designkopiering. Zara fälls för kulturell appropriering. Det är några av de senaste fällningarna som vi har skrivit om gällande modekedjan, och backar man ut lite och ser över de internationella mediernas bevakning av företaget så får Zara kritik regelbundet. Det verkar dock inte påverka bolagets försäljning så mycket då man från kvartal till kvartal meddelar allt högre omsättning och resultat. Det samtidigt som man fortsätter fällas av nya anledningar, och här kommer den senaste i Sverige.

Zara, eller koncernen Inditex, har nämligen anmälts till Reklamombudsmannen för könsdiskriminering. Det gäller en produktbild som visats i e-handeln.

En av kedjans produkter, en bh, har presenterats i en pose där modellen sitter på knä, lätt framåtböjd med händerna placerade i kors mellan sina hoptryckta lår. Hon är fotograferad snett ovanifrån och tittar in i kameran.

Enligt anmälaren framställer reklamen kvinnan som ett sexobjekt.

Modellen ser både sårbar och undergiven ut. Hon sitter i en ställning som både döljer den faktiska produkten och som förstärker känslan av att det är en minderårig. I jämförelse med de andra produktbilderna spelar den aktuella bilden på en estetik från pornografin av en ung, undergiven kvinna på knä framför åskådaren.

Koncernen Inditex Group svarar på anmälan att man tar synpunkterna på stort allvar, och att man nu har gjort en intern analys av situationen efter den här anmälningen.

Modellen i den anmälda bilden är en känd amerikansk modell, som har arbetat med många olika internationella varumärken som Louis Vuitton, Prada, Kenzo, Michael Kors och Carolina Herrera och som har presenteras i modemagasin som Vogue och Harper's Bazaar. Just den anmälda bilden är det fotografen Hanna Tveite som står bakom - en extremt professionell fotograf som har arbetat för många välkända företag som Calvin Klein, Hugo Boss och Dior.

Företaget förklarar vidare att man endast har gett fotografen "en känsla" som man ville att fotografen skulle fånga i bild, mer exakt ville man ha "en cool och sofistikerad kvinna". Inditex tillägger att man jobbar på det här sättet ofta och inte delar anmälarens upplevelse av bilden.

Vi har inte fått andra klagomål angående den anmälda bilden, men beklagar djupt hur anmälaren uppfattat bilden. Av den anledningen har Zara tagit bort bilden från sin webbplats.

Vid bedömning konstaterar Reklamombudsmannen att kvinnan i den aktuella produktbilden framställs som ett sexobjekt "genom sin klädsel, sin knäsittande pose och den kameravinkel som hon är fotograferad i". RO tillägger dock att det i och för sig finns en koppling mellan framställningen av kvinnan och de marknadsförda underkläderna.

Nämnden finner dock att framställningen går utöver vad som är motiverat för att marknadsföra produkten då framställningen av kvinnan förmedlar ett undergivet och sårbart intryck, på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Att den anmälda bilden i reklamen inte visas direkt då besökaren klickar sig in på produktsidan ändrar inte bedömningen. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se