Riskerar stora böter.
Katrin Zytomierska, influencer och kändisprofil, driver sedan 2012 hälsolivsmedelsbolaget Clean Eating. Men under de tio verksamma åren har Katrin och varumärket varit i blåsväder ett flertal gånger, ofta i samband med dold marknadsföring. Och nu har historien upprepats.
Influencern har nämligen publicerat bilder på Clean Eatings produkter i sin kanal, utan att reklammarkera inläggen. För två år sedan ledde ett sådant inlägg, som inte var reklammärkt på ett korrekt sätt och som även innehöll falska hälsopåståenden, till en dom som innebär förbud om marknadsföring av Clean Eatings produkter i Katrins kanaler utan tydlig reklammärkning. Domen är förenad med ett vite på 250 000 kronor för Katrin Zytomierska, och ytterligare en miljon kronor för företaget.
När Katrin nu trotsat förbudet, enligt Konsumentverket två gånger, under augusti och oktober i år skickade myndigheten ärendet till Konsumentombudsmannen. KO ska nu besluta om rättsliga åtgärder ska vidtas.
Under tiden har Katrin Zytomierska, som är vd för Clean Eating, fått möjlighet att yttra sig:
Enligt mig och min advokat framgår det tydligt att det är reklam, skriver hon och hänvisar till ett inlägg som Influens.se tagit med i artikelbilden.
Men Myndigheten har uppmärksammat mer än ett inlägg i Katrins kanal, som saknade reklammärkning.
Vidare skriver Katrin Zytomierska:
Det är vanligt förekommande att tekniken strular på Instagram, det är vad som måste skett här. Jag är väldigt noga med att reklammärka allt jag gör. Anser det vara av största vikt att inte vilseleda mina följare som jag har en öppen och trogen relation med. Vill ni diskutera detta vidare ber jag få hänvisa till min advokat.