Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Katastrofresultat: Bara 22 procent av e-handlarna följer REA-lagen

Isabella Ahmadi
"Riskerar att skada förtroendet för e-handeln".
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

I måndags meddelade Konsumentverket att den "nya" lagstiftningen gällande presentation av rea-priser misskötts. På uppdrag av regeringen gjorde KO en granskning av läget, och resultatet har lett till nya tillsynsinsatser som kommer att inledas under hösten.

Och nu har även Prisjakt undersökt läget i e-handelsbranschen. Företaget har kartlagt 76 välkända nätbutikers reakommunikation, mellan 23 och 29 augusti 2024.

ANNONS

För att friska upp minnet kom en ny bestämmelse i prisinformationslagen för två år sedan, och går ut på att det lägsta priset en vara haft under de senaste 30 dagarna ska anges intill det aktuella reapriset. En lag som svenska e-handlare alltså inte följer, att döma utifrån Prisjakts och KO:s kartläggning.

Enligt Prisjakt visar inte hälften av de undersökta e-handlarna att reavarans referenspris är det så kallade 30-dagarspriset. Endast tre av tio sajter visar 30-dagarspriset, men det är inte synligt vid det aktuella priset. Istället väljer dessa butiker till exempel att skapa en popup-ruta som kunden först kan se efter att ha klickat på en symbol.

Så få som två av tio butiker anger 30-dagarspriset på ett tydligt vis intill det aktuella priset för produkten.

Det är synd att inte fler nätbutiker förtydligar sin reakommunikation. Just nu råder en prisinformationsdjungel där konsumenten lätt blir förvirrad av olika prisbenämningar och det är svårt att veta hur förmånliga de annonserade rabatterna verkligen är, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, i ett pressmeddelande.

Prisjakt har även märkt att de e-handlare som ändå på ett sätt visar ett tidigare pris vid sitt aktuella pris kallar det för till exempel "ordinarie pris", "rekommenderat pris" eller "normalpris". Begrepp som alltså inte följer rea-lagen. Enligt Konsumentverket ska det lägsta priset under de senaste 30 dagarna vara det pris som rabatten för reaprodukten ska beräknas från, inte det pris som till exempel en leverantör rekommenderar.

En del nätbutiker är transparenta med priserna, men många är otydliga. Det riskerar att skada förtroendet för e-handeln. För konsumenten blir det än viktigare att själv söka rätt på produktens prishistorik för att säkerställa ett bra köpbeslut, säger Isabella Ahmadi.

I Prisjakts undersökning ingår nätbutiker inom nio olika kategorier: apotek, barn och familj, bygg, hemelektronik och teknik, kläder och skor, marknadsplatser, möbler och heminredning, skönhet och hälsa samt sport och fritid. Det segment som gjort bäst ifrån sig är butiker inom barn och familj samt bygg.

Sju av åtta butiker inom barn och familj nämner 30-dagarspriset på något vis, och motsvarande siffra för byggvarubutiker är sex av åtta.

Den kategori som misskött rea-lagen är dock nätbutiker inom kläder och skor. Där visar inte 77 procent 30-dagarspriset. Bland hemelektronik och teknik saknas begreppet hos två tredjedelar av butikerna.

Bara 22 procent av nätbutikerna följde regeln fullt ut.

Realagen är till för att skydda konsumenterna. Men det är i princip omöjligt att veta vilka butiker som följer den. Det vore tryggare om butikerna skriver ut att referenspriset är det lägsta priset de senaste 30 dagarna, säger Isabella Ahmadi.

Dela artikeln: