Urban Lindstedt har skrivit ett inlägg om de fysiska butikernas rädsla inför e-handeln. Rädslan är att konsumenter ska använda deras butiker som en utställningshall och att de sedan handlar produkterna på nätet.
De senaste undersökningarna kring konsumenters köpbeteende visar dock på raka motsatsen. Många göra efterforskningar på nätet men handlar sedan i en fysisk butik.
Urban understryker dock att handlarna ändå måste ta till sig e-handeln innan det är för sent. För även om all handel inte kommer flyttas över på nätet så kommer det bli allt viktigare att kunna erbjuda sina produkter genom olika kanaler. De butiker som inte hoppar på e-handelståget i tid kan bli omsprungna likt den fysiska bokhandeln där e-handeln idag har en fjärdedel av försäljningen.
Läs mer om detta ämne i Urbans blogginlägg "När kvartersbutiken stänger"
Ett tydligt exempel på vad som kan hända om man missar e-handelståget är bokaffären Borders i USA som nyligen gått i konkurs. De omfamnade inte e-handeln förrän det var för sent och gjorde en hel del misstag på vägen. Ni kan läsa en bra sammanfattning om detta i artikeln "Borders Bankruptcy Will Force Focus on Ecommerce".