Bra synlighet i sociala medier och annan marknadsföring kan bygga och lyfta e-handlares varumärke. Men kan framgångsrik marknadsföring komma att bli bortkastad? Ja, i alla fall om du ska se till hur potentiella kunder idag plockar upp och ofta använder sig utav marknadsföring. Idag behöver du vara mer vass än tidigare på Google för att glänsa med din e-handel.
Branschstjärnan Jarno Vanhatapio slog huvudet på spiken när han blev intervjuad av Breakit häromveckan:
“Det är i sociala medier som du skapar en coolhetsfaktor och matar in kännedomen om ditt varumärke. Sedan driver du fram avsluten via till exempel sökordsmarknadsföring och banners.”
Detta stödjer min syn på dagens marknadsföring. För vad händer när du som e-handlare lyckas med din marknadsföring i exempelvis sociala medier och på TV? Jo, då börjar dina potentiella kunder googla efter de produkter som lyfts fram i din marknadsföring. Det är via dessa googlingar som du i stor utsträckning kommer att nå avslut, alltså få orders. Men, då kommer vi till det kritiska; om du inte är grym på att synas på Google – kan du ha kastat din framgångsrika marknadsföring i sjön.
Att vara beroende av en enskild kanal har såklart sina negativa sidor och konkurrensen finns inte bara i varumärkesmarknadsföring, utan också på Google. För att generera avslut är det idag fortfarande en fungerande och bra taktik att primärt förlita sig på trafik från Google. Motsatsen, att främst jobba med varumärkesmarknadsföring är däremot sällan en lönsam affär. Men, likt Jarno, tycker jag att det absolut bästa är att använda båda verktygen i din strategi.
Konkurrenter rider på ditt varumärke
Så länge vårt sökbeteende ser ut som det gör blir det dina konkurrenter som drar fördel av din varumärkesmarknadsföring om du inte presterar ditt bästa på Google. Av denna anledning har Google och AdWords länge varit en naturlig brödföda för många e-handlare. Under årens lopp har många e-handlare dragit nytta av vårt ständiga googlande och genom att vara duktiga på AdWords har de smart och effektivt fångat upp sökningar på Google skapade av större varumärken.
I takt med att fler e-handlare skapar sig ekonomisk möjlighet att investera i varumärkesbyggande marknadsföring blir det också viktigare än någonsin att briljera på AdWords. Detta för att fånga upp den efterfrågan som både du och dina konkurrenter skapar på Google. För om du inte gör det, riskerar du att elda för kråkorna med din marknadsföring.
Här kommer mina tips som kan hjälpa dig som e-handlare att maxa din annonsering med Google AdWords.
1. Komplettera med automatiska annonser
Googles funktion DSA (Dynamiska sökannonser) är en underskattad men kraftfull kampanjtyp i AdWords. DSA är ett väldigt bra komplement till dina vanliga AdWords-kampanjer. En DSA-kampanj innehåller inga sökord, den skapar själv annonser baserat på din sajts innehåll och pekar annonserna till en lämplig landningssida på din sajt.
För e-handlare med många produkter där utbudet ofta ändrar sig är det extra smart att använda DSA som ett nät i bakgrunden. DSA kan hjälpa dig att fånga upp så mycket som möjligt av den efterfrågan på Google som du och dina konkurrenter skapar i andra marknadsföringskanaler.
2. Optimera Google Shopping
Google Shopping är kanske den mest effektiva annonsfunktion som Google erbjuder e-handlare. Google framställer Shopping som en väldigt enkel tjänst, och det är inte ovanligt att annonsörer låter Google Shopping sköta sig mer eller mindre själv.
Om du däremot vill få ut mer av Google Shopping vinner du på att göra ett aktivt optimeringsarbete även här. Exempel på detta är att dela upp din produktfeed i olika kampanjer för att kunna ge större budget till dina produkter med hög marginal, och att exkludera produkter som inte presterar samt använda negativa sökord precis som i vanliga kampanjer för söknätverket.
3. Sänk klickpriset med ny funktion
Många e-handlare upplever att klickpriserna på Google ökar, vilket är en naturlig utveckling när fler och fler annonserar. En ny funktion hos Google som indirekt kan hjälpa till att motverka detta är den som kallas Demographics for search ads.
Med denna nyhet kan du öka eller minska dina bud utifrån hur olika åldersgrupper och kön presterar, samt helt utesluta särskilda åldersgrupper eller kön. Genom att spendera mindre pengar på målgrupper som inte presterar kan denna funktion hjälpa till att sänka din CPA.