För exakt ett år sedan så infördes den bland många kritiserade kassalagen som ämnade att lyfta upp direktbetalning och flytta ner kreditalterantiv i e-handelskassorna. Tanken med detta var att minska svenskarnas skuldsättning, men det har alltså ifrågasatts om det var rätt lösning för att åstadkomma detta.
Nu rapporterar Finansinspektionen (FI) att lagen gett effekt. I alla fall gällande att e-handlarna nu i stort följer den nya lagen, huruvida skuldsättningen minskat framgår ej.
Finansinspektionen har kartlagt hur de fem dominerande leverantörerna av kassalösningar i e-handeln har anpassat sig till regelverket. Dessa är, enligt FI, Collector Bank, Klarna, Qliro, Resurs Bank och Svea Ekonomi.
Myndigheten har även kikat på hur de 100 största e-handlarna i Sverige presenterar sina betalningssätt.
Utvärderingen visar att betaltjänstleverantörerna har anpassat sig till de nya reglerna. Samtidigt visade kartläggningen att nästan en fjärdedel av kassalösningarna hos de 100 största e-handelsplatserna inte följde lagens krav, skriver Finansinspektionen.
"Lagen minskar risken"
Efter att Finansinspektionen och Konsumentverket gjort tillsyn hos e-handlarna så ändrades dock denna siffra drastiskt.
Andelen sjönk till en tiondel efter FI:s och Konsumentverkets tillsynsundersökningar. Sammantaget bedömer vi därför att lagen minskar risken för att konsumenter lockas till att ta oöverlagda krediter.
Enligt statistik som FI tagit del av så ska också direktbetalningarna ha ökat under det senaste året.
Därutöver visar statistik från de största betaltjänstleverantörerna av kassalösningar att andelen direktbetalningar har ökat marginellt i förhållande till kreditköpen, vilket kan vara en effekt av den nya lagen.