ANNONS

Kartläggning: Här är dagarna och tiderna svenskarna e-handlar mest

Tydlig vinnare när svenskarna klickar hem varor.

ANNONS

Vilken veckodag och när på dygnet e-handlar svenskarna som mest? Det har Klarna tagit reda på med sin nya Konverteringskalender, där betaljätten kartlägger svenska konsumenters e-handelsbeteende.

Man har tittat på hur det ser ut i elva olika produktkategorier mellan januari till augusti i år och kanske finns här matnyttig data för den e-handlare som vill optimera försäljningen mot sina kunder.

Här framkommer det nämligen att söndagar klockan 21 är tidpunkten då svenskarna shoppar loss som mest. Faktum är att försäljningen tredubblas just där, jämfört med en genomsnittlig timme resten av veckan.

Det gäller kategorierna, barnprodukter, kläder och skor, elektronik, skönhet och hälsa, smycken och accessoarer, hem och trädgård, samt sport och fritid.

Svenskar besöker nätbutiker och shoppar löpande under veckan. Men en veckodag står verkligen ut när vi tittar på när svenska folket näthandlar. Flest köp görs på söndagskvällarna. Vi vet att det svenskar särskilt uppskattar med näthandeln är att kunna göra prisjämförelser och att nätet erbjuder ett större utbud. Och för många är det lättare att hitta tid på söndagskvällen för att jämföra olika alternativ och shoppa smart under en ledig dag. Det är bara i åldersgruppen 66 år och äldre som mönstret bryts, de handlar mer online under dagtid, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Vad som handlas när

Dyker man ännu längre ned i statistikdjupet så ser vi att det trots allt finns skillnader mellan produktkategorierna. På måndagskvällarna klockan 22 köps mer biltillbehör än vanligt (240 procent mer än en genomsnittlig timme), medan kunderna unnar sig nöjesinköp främst klockan 11 på onsdagar. Mat och dryck klickas hem i högst utsträckning på måndagar klockan 21, om man bortser från stående beställningar av matkassar.

Erotiska leksaker hamnar också i varukorgarna, men vid klockan 23 på söndagskvällarna, vilket alltså är lite senare än övriga kategorier.

Så handlar olika åldersgrupper

Det går också att urskönja vilka målgrupper som handlar när. Konsumenterna i kategorin 66+ handlar helst på måndagar runt lunchtid. Kategorin 18 till 25 däremot köper som mest på måndags- och söndagskvällar.

Och för den som säljer smycken och accessoarer kan det vara intressant att medan flest handlar klockan 21 på söndagar, så går åldersgruppen 26 till 35 emot den trenden. De handlar istället i högst utsträckning på måndag klockan 22. Medan de som är 66 år, eller äldre, köper sina smycken och accessoarer på tisdagar klockan 16.

Mobilanvändare sticker ut

En annan avvikelse man kan se är att de som handlar från mobila enheter har lite andra beteenden än de som shoppar via dator. Inköpen av barnprodukter till exempel ökar mest bland mobila användare under fredagsförmiddagarna, istället för sena söndagskvällar. De shoppar också hellre skönhetsprodukter vid lunchtid på måndagar.

Nils Lund
nils@ehandel.se