Modevarumärket Morris Stockholm lägger ett utmordentligt år bakom sig. Bolaget ökade nämligen sin försäljning med 20 procent till 156 miljoner kronor under 2022. Därmed överträffade man till och med sina egna förväntningar.
Den exakta resultatsiffran har man inte släppt än, men man bekräftar för Ehandel att man gått med vinst. En stor del av framgångarna stavas; e-handeln. Den utmärkte sig med en 40-procentig ökning och är numer en "betydande del" av den totala omsättningen.
E-handeln är upp hela 40 procent under 2022 och vi ser stor potential i att fortsätta växa i den kanalen. Samtidigt ser vi att Morris stilbildning ökar i popularitet i takt med att allt fler konsumenter efterfrågar en mer hållbar och långsiktig garderob med ett fåtal utvalda, kvalitativa plagg som kan bäras under såväl vår som höst och följa en genom livet, säger Linn Jansson, CMO på Morris Stockholm, i ett uttalande.
Men återförsäljarledet är förstås icke att förglömma, då det fortfarande utgör en stor del av försäljningen för varumärket.
Morris senaste framgångar beror till stor del på starka retail-samarbeten och relationer med våra återförsäljare, samt omfattande investeringar i vår digitala flaggskeppsbutik som tillsammans med Centra och Rivercode optimerats för att driva försäljning på alla våra marknader, säger Linn Jansson.
Gick all-in på herrmode
Man säger även att beslutet att avveckla dammodekategorin och återgå helt till herrmode har spelat en viktig roll för bolagets uppsving.
Vi tog beslutet att renodla vår verksamhet och återgå till att fokusera helt på vårt herrsegment. Detta innebär att vi avvecklat vår modedamlinje, trots att den delen av verksamheten stod för en stor del av försäljningen. Med facit i hand och en ökad omsättning på närmare 20 procent visar det sig ha varit helt rätt beslut, säger Adam Bradford, vd på Morris Stockholm.