Vi rapporterade strax innan jul om kaoset hos prylbutiken CoolStuff. Ett julstök utan dess like som enligt grundarna skulle leda till ca 80 miljoner kronor i försäljning. Nu när röran lagt sig räknade de ihop 78 miljoner i omsättning, en siffra som är strax under budget men medgrundaren av CoolStuff, Kajsa Knapp, säger sig vara nöjd. Resultatet hamnade på 3 miljoner och detta var tydligen som väntat.
Nätbutiken CoolStuff har under de senaste åren expanderat till flertalet andra länder och satsningarna där ser ut att gå bra. Vi får ta del av fördelningen länderna emellan och av de 78 miljonerna ser omsättningsfördelningen ut som nedan. Siffrorna inom parentes är förmodligen inte exakta då vi räknat ut dem baklänges.
- Sverige: 47% (37 miljoner)
- Norge: 22% (17 miljoner)
- Danmark: 20% (16 miljoner)
- Tyskland: 7% (5,5 miljoner)
- Deras fysiska butik i Malmö: 4% (3 miljoner)
För strax över ett år sedan stod Sverige för 62 procent av omsättningen. Under detta år räknar de med att växa 32 procent, totalt sett, och därmed omsätta 103 miljoner. För att klara av denna ökning och den enorma spik i försäljning som sker under julhandeln kommer de att behöva flytta till nya lokaler. De planerar även att göra ett resultat på 5 miljoner för 2012.
CoolStuff finns nu i fem länder
I onsdags lanserades CoolStuff på den finska marknaden. En marknad som enligt nätbutiken ligger ungefär 5 år efter oss här i Sverige. Det är alltså en attraktiv tillväxtmarknad för CoolStuff och de beräknar endast att omsätta 3,5 miljoner i Finland under 2012.
När vi frågar CoolStuff hur de ser på de olika marknaderna framöver får vi ta del av deras budgeterade omsättningssökningar för de olika länderna:
- Norge +55%
- Tyskland +45%
- Danmark +38%
- Sverige +18%
Detta ger förstås en fingervisning kring hur de ser på de olika marknaderna. Norge verkar ha stor tillväxtpotential medans Sverige ser lite mättat ut. Kajsa Knapp har tidigare sagt att Norge är helt fantastiskt som e-handelsland. Det ska bli intressant att se hur deras finska nätbutik växer under 2012.
Vi snappade upp följande blogginlägg med tanke på e-handel och Finland. Ett inlägg som i viss mån håller med CoolStuff kring Finlands utveckling. Samtidigt får vi veta att Googles sök används flitigt i Finland, något som borde gagna CoolStuff som är duktiga på sökordsmarknadsföring.
Vi önskar Kajsa Knapp och CoolStuff lycka till i de tusen sjöarnas land och hoppas att vi får veta mer om deras Finlandssatsning framöver.