Problem hos en IT-leverantör skapar stora störningar i Postens system, och man är inte ensamma. Även SJ, SL och Systembolaget har drabbats. Posten har haft problem sedan i morse och förutom att deras sajt inte går att komma åt har man även stött på ytterligare problem.
– En av våra leverantörer har ett problem som bland annat påverkar posten.se. Tyvärr har jag ingen information om hur länge detta kan pågå mer än att man arbetar för högtryck, säger Maria Ibsén, pressekreterare på Posten.
Enligt olika uppgifter ligger en serverkrasch hos IT-leverantören Evry, som sköter driften av de berörda sajterna, bakom störningarna.
– Jag vet inte vilken leverantör det är än, men det är möjligt att det är samma leverantör som SJ och SL använder sig av, säger Maria Ibsén.
Systembolaget.se och SJ.se är sedan strax innan klockan 12 tillbaka i drift igen, dock har bokningssystemet hos SJ fortsatta störningar.
Uppdatering (kl 13:16):
- Flera av våra system är påverkade. Vi fick just reda på att leverantören hittat felet. Systemen kommer nu att startas om och testas, tyvärr har jag inte fått någon information om hur länge det beräknas ta, meddelar Maria Ibsén.