Musikartisterna är inte nöjda med Spotify och andra liknande tjänster. Sångerskan Taylor Swift gjorde nyligen ett stort utspel om hur värdet i musik inte förvaltas med dagens tjänster, samtidigt som hon tog bort sin musik ifrån Spotify.
I går höll en lång rad kändisar en något konstig presskonferens där de lanserade Tidal, en ny tjänst för streaming som skall återställa ordningen i musikvärlden. Det var i alla fall gospeln som Alicia Keys levererade.
Bakom Tidal står inte helt oväntat rapparen och affärsmogulen Jay-Z. Han köpte, i slutet av januari, det svenska streamingbolaget Aspiro för 56 miljoner dollar. Det är detta företag som driver Tidal.
Flera megakändisar
På scenen, där man fann artister som Beyoncé, Kanye West, Madonna, Usher, Nicki Manaj, Daft Punk med flera, skrevs det under ett avtal kring Tidal. Artisterna ska tillsammans äga streamingtjänsten, som nu ska ändra musikhistorien, enligt dem själva.
Att artisterna själva kontrollerar distributionen är förstås inte fel. Vi vet att skivbolagen ofta är de som tar den största delen av kakan.
Det artisterna verkar störa sig mest på är dock gratislyssnandet. Att Spotify har en reklamfinansierad version och att kunderna kan lyssna utan att betala verkar irritera musikstjärnorna mer än något annat. De ser ett stort värde i musiken de producerar och att denna flödar ut fritt utan en betalvägg ska vara oacceptabelt.
Gratis lockar in användare
Spotify har förstås förklarat anledningen till den reklamfinansierade varianten otaliga gånger. För att få kunderna att investera sin tid och energi i en tjänst så måste de känna sig välkomna utan några krav. Sedan bearbetar man dem till att bli betalande kunder.
Tidal kostar precis som Spotify 10 dollar per månad men har ingen gratisvariant. Det finns även en prenumeration med högre ljudkvalité, för 20 dollar per månad. Men gratis ska det alltså inte vara. Tidal utlovar även det dubbla i betalning till artisterna på plattformen, jämfört med standarden i branschen, vilket dock endast gäller den dyrare varianten.
Många har gjort artisterna till åtlöje med tanke på att en grupp superrika kändisar går samman för att tjäna mer pengar. Det ska dock enligt dem själva handla om kärlek till musiken. Tidal ämnar att knyta kunderna närmare skaparna och även erbjuda exklusivt innehåll innan andra tjänster.
Fokus på artisterna
Problemet som många påpekat är att tjänsten verkar vara för fokuserad kring artisterna, istället för kunderna. I vår högst kundorienterade värld kan detta förstås göra det svårt att vinna mark.
Jay-Z är som vi vet en affärsman och han lär förmodligen göra allt i sin makt för att få snurr på verksamheten, även om det tullar lite på den större visionen. Han ska även diskuterat med Jimmy Iovine ifrån Apple om ett eventuellt samarbete. Apple som sägs planera en ny egen streamingtjänst, ska inte nappat på erbjudandet. Apple ska samtidigt försökt locka över artister till deras egen tjänst istället för Tidal.
Det känns dock inte som en omöjlighet att Apple eller någon annan stor aktör skulle vilja göra något med Tidal om tjänsten visar sig populär. Det kan även vara av intresse att komma åt de artister som nu är delägare och bundit sig till Tidal.
Motpol till Spotify
Framtiden får utvisa om Tidal verkligen kan locka till sig konsumenterna eller om det endast blir en nischad tjänst för de som vill ha förtur till vissa artisters alster. Även om många skrattar åt tilltaget ska man nog inte underskatta artisternas missnöjdhet med dagens situation. Frågan är om gratislyssnandet är deras största fiende, eller skivbolagen.
De stora skivbolagen har dock andelar i Spotify och då är förstås Tidal en motpol till detta. Jay-Z erbjuder även artister som nu ansluter sig till Tidal en del av bolaget, men alla kan förstås inte vara delägare. Tidal är dock den artistdrivna streamingtjänsten som nu hoppas vinna kundernas gunst.