Komplett har bland annat noterat att försäljningen av mikrofoner ökade med 900 procent mellan 2014 och 2015, något företaget kopplar ihop med att det är en typ av produkt som rekommenderats av personer som drar många visningar på YouTube. Till exempel blir många inspirerade av den svenska YouTube-legenden PewDiePie, som kommenterar videospel på den sociala videotjänsten.
- Vi upplever en fantastisk utveckling när det kommer till spelrelaterade produkter och ser att YouTube-stjärnorna är många ungdomars stora förebilder. Det är tydligt för oss hur stor inverkan YouTube-stjärnorna har. När de använder, eller rekommenderar en produkt, kan vi omedelbart märka en ökad efterfrågan, säger Lene Iren Oen, kommersiell direktör på Komplett.
Headset ökade med 1 200 procent
I Sverige har bland andra Partykungen märkt av samma fenomen och för några veckor sedan stod det klart att e-handlaren från Gävle skulle ingå ett samarbete med dokusåpakändisen Jockiboi för att locka trafik på YouTube.
För Kompletts del handlar den ökade försäljningen särskilt om spelrelaterade produkter. Enligt bolaget växer sig intresset för datorspel allt starkare. Många börjar spela i ung ålder, och det är populärt att spela över nätet med människor i andra länder. Och för att lyckas inom e-sporten krävs förstås rätt utrustning, vilket trissar upp försäljningen.
- Precis som att det är viktigt med ordentliga fotbollsskor, så är både headset och gamingstolar en del av kitet för unga pojkar och flickor. Det populäraste headsetet HyperX Cloud är den absoluta toppsäljaren med en tillväxt på 1 200 procent under 2015, säger Lene Iren Oen.