Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Kan sociala medier ta E-handeln tillbaka till fornstora dagar?

Kan sociala medier ta E-handeln tillbaka till fornstora dagar?
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Nathan Labenz har skrivit en artikel hos Business Insider med rubriken "Personal Recommendations Could Give eCommerce A Comeback ". Han bรถrjar med att mรฅla upp en bild av hur e-handeln sรฅg ut under IT-bubblan. Bรถcker gavs ut med beskrivningar av hur man tar ett fรถretag ifrรฅn idรฉ till bรถrsnotering pรฅ tvรฅ veckor. Storslagna idรฉer var det gott om och framtidsutsikterna var รคnnu stรถrre.

En vanlig fรถrutsรคgelse under denna tid var att fysiska butiker skulle fรถrlora "kriget" om kunderna till e-handeln. Det tunga argumentet var att varfรถr skulle folk รฅka till en fysisk butik fรถr att handla nรฅgot nรคr de mycket enklare kunde handla det pรฅ nรคtet. Under dessa premisser drogย t.ex. djurbutiken Pets.com in 300 miljoner dollar i riskkapital. Nรฅgot som fรฅr oss att tรคnk pรฅ den senaste tidens uttalande av riskkapitaliser att Foderbilen.se รคr ett potentiellt miljardbolag, men nog om det.

Den vision som fanns under IT-bubblan har visat sig vara felaktig. De fysiska butikerna mรฅr i de flesta fall bra idag. Detta om man bortser ifrรฅn bokhandlare och den allmรคnna avmattningen i ekonomin. E-handeln vรคxer samtidigt konstant och pรฅverkas inte nรคmnvรคrt av diverse finanskriser men nรฅgon slakt av de fysiska butikerna ser vi inte.

Tvรฅ hinder fรถr att slรฅ ut den fysiska handeln

De som trodde att den fysiska handeln skulle dรถ ut missade tvรฅ grundlรคggande behov som vi mรคnniskor har. Folk รคr sociala varelser som gillar att ha ett personligt mรถte innan kรถp. Folk gillar รคven att kรคnna och titta pรฅ den produkt de har tรคnkt kรถpa.

Nathan menar pรฅ att dessa tvรฅ saker har varit det primรคra mรฅlet att รถverkomma fรถr e-handeln sedan dess glamourรถsa storhetsdagar, dรคr Pets.com kรถrde reklamfilmer under Super Bowl fรถr 1,2 miljoner dollar. Deras slogan fรถr att fรฅ folk att handla djurprodukter pรฅ nรคtet var "Fรถr att husdjur inte kan kรถra".

Viss slakt av den fysiska handeln har vi dock sett dรคr Amazon i stort sett har stรคngt ner en stor bokhandlare i USA och dรคr mรฅnga bokhandlare har ekonomiska problem. Detta har skett genom priskonkurrens och stรถrre utbud men รคven den sociala biten med bokrecensioner, bokklubbar och en stรถrre interaktion lรคsare emellan har spelat in.

Lรถsningen รคr sociala medier?

Det som Nathan eventuellt tror kan hรคnda och som lรฅter mycket storslaget men samtidigt spรคnnande รคr att vi kan vara pรฅ vรคg att รฅtergรฅ till e-handelns storslagna potential. Som med mycket annat nufรถrtiden รคr den magiska ingrediensen sociala medier. Detta backas dock upp lite bรคttre รคn i andra fall.

Undersรถkningar visar nรคmligen gรฅng pรฅ gรฅng att folk litar mer pรฅ sina vรคnners รฅsikter รคn nรฅgon annans. I och med Facebooks gilla-knapp och andra rekommendations-verktyg som dyker upp, dรคr vรคnner tipsar vรคnner och delar med sig av sina รฅsikter om butiker och produkter, sรฅ kan vi kanske bryta den fรถrsta vรคggen mot den fysiska handeln.

Det andra problemet dรคr kund vill kรคnna pรฅ produkten รคr inte lika lรคtt att รถverkomma. Ett exempel รคr dock Heppo.se och andra butiker dรคr det erbjuds fri frakt och fria returer. Kanske kan en synergieffekt av den nya sociala webben och bรคttre service vara kombinationen som fรฅr den fysiska handeln pรฅ fall? Eller รคr framtiden multi-kanal med butiker som ett komplement?

Tiden fรฅr helt enkelt utvisa detta. Det enda vi vet รคr att e-handeln fortsรคtter att vรคxa och ta marknadsandelar av den fysiska handeln, men nรฅgon masslakt รคr det inte tal om. Det kan รคven vara sรฅ att Nathan drรถmmer om investeringar i hans eget bolag, i storleken 300 miljoner dollar.

Kรคlla: Business Insider

Dela artikeln: