ANNONS

Kan PowaTag lyckas göra QR-koden het igen?

Kan PowaTag lyckas göra QR-koden het igen?

Danskarnas gatumöbler kommer nu prydas med QR-koder i ett nytt försök att få folk att impulshandla i offentliga miljöer.

ANNONS

Företaget PowaTag jobbar för att offline-miljöer ska bli online shopping-miljöer. Som flera andra företag, som kommit och gått, jobbar man med QR-koder. Man har även en köpknapp för nätbutiker och så kan man identifiera produkter via ljudvattenstämplar.

Det är helt enkelt en betalapp som primärt jobbar med QR-koder. Genom att skanna något du ser framför dig kan du med några enkla tryck köpa det via PowaTag-appen.

Företaget står dock inför samma problem som många andra företag. Det faktum att kunderna måste skaffa en app och lyfta på telefonen och skanna en QR-kod. Något som har visat sig vara en jobbig barriär att ta sig förbi.

PowaTag kan dock vara det mest ambitiösa projektet hittills att föra fram QR-koden i dagsljuset.

QR-koder över hela Danmark

Företaget meddelar idag att man ingått ett samarbete med företaget JCDecaux som sysslar med reklam i offentliga miljöer. Samarbetet skall göra att PowaTags QR-koder nu kommer synas på gatorna i Danmark.

JCDecaux ska ha 48 procents marknadsandel i Skandinavien och kommer att utnyttja PowaTags plattform i städer som Köpenhamn, Århus, Ålborg, Odense och Vejl.

PowaTag säger att över 1,200 globala varumärken, däribland Universal Music och Carrefour, har anmält sig till tjänsten de senaste månaderna.

Tusentals virtuella butiker

Det som gör att PowaTag kan lyckas där andra misslyckats, även om många fortfarande är skeptiska till QR-koder, är det faktum att man nu samarbetar med Danske Banks betalapp MobilePay. PowaTags teknik ska integreras i MobilePay vilket gör att dessa användare slipper installera en till app.

Precis som betalappen Swish i Sverige är MobilePay väldigt populär i Danmark och ska ha 2 miljoner användare.

Det kommer alltså finnas miljoner danskar som snart kan köpa saker när de sitter och väntar på bussen, med en JCDecaux-skylt bredvid prydd med en PowaTag. Partnerskapet ska ge varumärken möjlighet att skapa tusentals virtuella butiker genom deras reklam, meddelar PowaTag.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap