ANNONS

Kan Osom skaka om begagnatmarknaden?

Kan Osom skaka om begagnatmarknaden?

Den senaste tiden har vi hört allt mer om en kommande tjänst vid namn Osom. Namnet skall vara en roligare stavning av Awesome och bakom tjänsten finner vi bland andra Anton Johansson, mannen med hörlursbutiken Headler.

ANNONS

Anton står alltså bakom Osom tillsammans med ett gäng entreprenörer. Exakt vad tjänsten kommer att erbjuda vet vi inte, men det skall vara en kombination av begagnathandel och fotodelningstjänsten Instagram.

Vi tänkte att det vore på sin plats att få veta mer om detta Osom-projekt och ställde därför några frågor till Anton. Häng med!


Hej Anton, kan du ge oss din elevator pitch för Osom?

Osom är en mobil marknadsplats för snygga saker, vi brukar beskriva oss som "Instagram meets Craigslist/Blocket".

Hur startades Osom och vilka står bakom projektet?

Jag (ex-Twingly), Björn Fant (ex-Videoplaza) och Marcus Svensson (ex-Twingly) började prata om att starta ett startup ihop. Vi hade alla tre jobbat i startups och ville bygga något eget, stort och skalbart. Så vi bestämde oss först för att jobba ihop, kan man säga, först sedan kom vi på idén till vad som idag är Osom.
 
Under vägens gång har vi tagit in några fler medgrundare Christoffer Vestin (ex-MTG), Markus Lagerström (ex-MTG) och Eric Martinsson som jag har Headler ihop med. Utan att skryta för mycket, men jag tror vi är ett av de bästa startupteamen som finns i Europa just nu.

Ni drar ofta likheter mellan er tjänst och Instagram, varför just Instagram och Köp & Sälj i kombination?

Vi tyckte ingen hade lyckats skapa en bra användarupplevelse för mobil handel, än mindre för social handel. Så vi började fundera på vilka sociala mobilupplevelser vi älskade. Ganska snabbt insåg vi att Instagrams användarupplevelse skulle passa oerhört bra även för handel och marknadsplatser. Bara en så enkel sak som att lägga upp en annons blir mycket enklare eftersom man redan har kameran, vart man är och mycket mera i telefonen. När vi då började kika på det, visade det sig att många redan använder Instagram för att sälja saker. Kolla hashtagen #bloppis i Instagram till exempel!

Tror ni att den mobila revolutionen kan göra att Osom utmanar jättar som till exempel Blocket?

Vi ser oss inte som en direktkonkurrent till Blocket. Som vi ser det ger vi oss på en marknad som är oexploaterad, ingen vi pratat med skulle få för sig att sälja snygga kläder, skor eller väskor på Blocket. Däremot tror jag definitivt att det enda sättet att utmana de ledande marknadsplatserna är via mobilen, i kombination med den sociala grafen. Långsiktigt hoppas vi kunna bli så stora att vi kan utmana, definitivt. Vi ska bli en av världens största marknadsplatser.

Köp & Sälj handlar väl mycket om publikens storlek, hur ska ni lyckas få en tillräckligt stor publik?

Desto fler köpare- och säljare, desto större chans att de matchas. Så är ekvationen. Vi jobbar i en aningens smalare nisch, snygga saker och vintage. Så inom det gebitet hoppas vi få en stor publik ganska snabbt. Generellt är vi väldigt communityfokuserade, att få in rätt personer till vår marknadsplats är något vi jobbat med i flera månader redan. Initialt kommer vi fokusera på samarbeten, sociala grafen och app store för att skapa användartillväxt.

Vilka plattformar kommer Osom till och hur ser framtidsplanerna ut?

Vi börjar med iOS / iPhone men planen är att finnas på Android, iPad och i andra plattformar ganska snabbt. Eftersom vi har ett internationellt fokus, är andra plattformar relativt prioriterade. I många länder är iPhone inte lika vanligt som här.

Hur sköts transaktionerna mellan köpare och säljare i Osom och hur tjänar ni pengar?

Enklast möjliga, det är via ett meddelandesystem eller telefonsamtal. Att bygga in direktbetalning mellan köpare och säljare är dock en prioriterad feature framöver. Vi ska tjäna pengar på lite olika sätt, däremot kommer vi inte fokusera på intäkter första tiden utan optimera för användartillväxt. Appen är gratis och det kommer även gå att lägga upp annonser gratis.


Vi tackar Anton för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Osom-Appen skall tydligen lanseras om 1,5 månad och vill ni vara först att sälja med stil kan man skaffa en inbjudan på GetOsom.com. Om Osom kan göra en buckla i begagnatmarknaden återstår att se, men att en svensk startup försöker tänka i lite nya banor kring begagnathandel är givetvis kul. Vi önskar Osom lycka till.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se