Varför ta mjölken som går ut om fem dagar när jag kan ta den som går ut om sju? Så resonerar förmodligen en betydande andel av alla konsumenter som besöker landets dagligvarubutiker. Beteendet av att undvika varor med kort datum är förstås mindre populärt bland handlarna som riskerar att bli sittande med till exempel mjölkförpackningar som har för kort bäst före-datum för att gå att sälja till fullpris.
"Måste hitta andra sätt att informera"
Möjligheten att välja exakt vilken förpackning man vill ha är dock inget som har hängt med till e-handeln. De kunder som väljer att klicka hem sin mat på nätet får helt enkelt de varor som företaget väljer att packa.
Så hur färska måste varorna vara för att kunden ska känna att den har fått vad den betalade för? Och om kunden alltid ska ha så färska varor som möjligt, vad händer då med de varor som blir över? Vi tog kontakt med e-handelsföretaget Mathem.se för att reda ut hur det hela fungerar.
Vi som onlinebutik måste ta hänsyn till en rad andra saker än “fysiska” butiker. Våra kunder kan exempelvis inte välja exakt vilken förpackning (och med vilken hållbarhet) de köper och vi måste därför hitta andra sätt att informera om vilka datum de har att vänta. Av den anledningen har vi tagit fram en “färskvarugaranti” där våra kunder garanteras ett visst antal hållbarhetsdagar för olika varor, förklarar Julia Olsson, kreativ chef på Mathem, i ett mejl till redaktionen.
Vill kunna ange exakt datum
I Mathems färskvarugaranti framgår det bland annat att mjölk ska ha minst fem dagar kvar till bäst före-datumet, att ägg ska ha åtta dagar, bröd och köttfärs fyra dagar och hårdost 14 dagar. Då räknar företaget även in dagen då varan anländer till kunden.
Till vår fördel kan vi följa våra kunders köpbeteenden väldigt effektivt och ligga steget före i beräkningar om hur mycket som kommer gå åt. Det går dock aldrig att förutspå helt perfekt.
Är det inte ganska få dagar på flera av de här produkterna? Accepterar kunderna att få bröd och köttfärs som går ut om fyra dagar?
Jag förstår dina frågor och tycker själv att det är jättesvårt att hitta helt rättvisa jämförelsepunkter. Om vi exempelvis tittar på köttfärs kan den förpackas på olika sätt, vilket påverkar dess hållbarhet. Våra riktlinjer anger en minimigräns för vad vi alltid kan garantera inom varje kategori. Notera att det är en absolut lägstanivå från att du mottagit leveransen och att vi alltid ligger med marginal högre än så. På sikt hoppas vi givetvis kunna bli ännu mer specifika. Det bästa hade varit att kunna ange datum på just den produkt kunden väljer, men där är vi tyvärr inte i utvecklingen än, och tills dess är det här ett sätt att ändå kunna hjälpa våra kunder att planera för hela veckan.
Rear ut varor med kort datum
För att ta tillvara de varor som inte gått att sälja till ordinarie pris har Mathem lanserat två specialkassar med andrasorteringsvaror, som företaget säljer till nedsatta priser. De heter “Ät snart-kassen” och “Frukt&Grönt 2:a Sortering”, och är - precis som de låter - kassar med varor som är på väg att gå ut i datum.
Utöver ovanstående har Mathem ett samarbete med Stadsmissionen gällande varor som riskerar att bli till svinn.
Två gånger i veckan hämtas mat från våra lager till projektet Matcentralen. Inom Matcentralen finns Matbanken; ett logistiksystem för att ta tillvara donationer av funktionellt livsmedelssvinn. Maten används i sociala verksamheter där de lagar och serverar maten eller delar ut matkassar till behövande. Matcentralen innefattar också Matmissionen; en butik med försäljning av funktionellt livsmedelssvinn till kraftigt reducerade priser till personer i ekonomisk utsatthet, berättar Julia Olsson.