För att ta pulsen på branschen under den pågående kampanjperioden har Influens.se vänt sig till ett par byråer, företag och varumärken. Och idag har vi pratat med influencer-nätverket Interlaced Influencers. Bolaget har sin bas i Örebro och jobbar idag med cirka 5000 profiler, som bland annat Amanda Lundgren och Bente Fielding.
Carl Kling, Head of Interlaced Influencers, berättar för Influens.se att man upplever att kampanj-trycket inte har minskat i år, snarare tvärt om.
Intresset från både influencers och e-handlare har vuxit år för år, och 2021 är för oss inget undantag, säger han och fortsätter:Det är en viktig tid och den period då många av årets tusentals samarbeten kulminerar.
Enligt Carl stiger annonsörers efterfrågan på aktiveringar organiskt, i takt med konkurrenternas satsningar lanseras under perioden.
Intresset från influencers är däremot mer av en intern process där vi med en mer manuell handpåläggning skapar ett intresse och ett engagemang kring högtiden.
Något som lockar influencers till att ta kampanj-uppdrag är ofta attraktiva erbjudanden, säger Carl och tillägger att det i år är så tydligt att det skulle beskrivas som något som "går hand i hand" med uppmärksamheten från profilerna.
Detta kompletteras dock med att vi internt även jobbar mycket med att influencers ska ha Black Week som en självklar kampanjperiod i sin årliga planering.
Upplever ni att influencers inställning till Black Friday-kampanjerna har förändrats något i år?
De influencers som är kopplade till vårt nätverk har visat ett ökat intresse för samarbeten under Black Friday-perioden under de senaste åren. Men det som främst är den stora förändringen i år är att de vill prioriterar samarbeten som sträcker sig över hela kampanjperioden, eller fler dagar under Black Friday-veckan, istället för att ta sig an uppdrag koncentrerade under den stora fredagen. Det har även blivit viktigare med att boka samarbeten i god tid, så att de har möjlighet att lägga mer tid på att resultatet ska få bästa kvalitet. Så ett tips är att som e-handlare eller varumärke, höra av sig i tid, avslutar Carl Kling.