De senaste åren har förvisso bjudit på tillväxt, men man har också kämpat mot illröda förluster. Under 2022 steg nettoomsättningen från 3,5 till 4,5 miljoner kronor. Och förlusten minskades från -12,1 till -11,3 miljoner. Redan där flaggade man för att likviditeten kunde bli ansträngd om drygt ett år.
Styrelsens och bolagets plan är att kapitalanskaffning ska genomföras under det kommande året. Baserat på de analyser som bolaget gjort, av åtgärder som kan genomföras om kapitalanskaffning inte kan ske under året, kommer bolagets likviditet räcka för att täcka åtaganden under minst de kommande 12 månaderna, skrev Hyber i årsredovisningen för 2022.
Hyber inledde under 2023 också ett samarbete med flera kända varumärken som Didriksons, Tretorn, Elodie Details och Vivobarefoot om att rädda och sälja kläder som inte kommer ut på marknaden och riskerade att kasseras.
Det är ofattbart hur många produkter som samlar damm på olika lager för att sedan brännas eller kastas ut på de olika sopberg som finns runt om i världen, sa Olivia Rothschild, vd och medgrundare av Hyber, i samband med lanseringen.
Bolaget har därefter också försökt få rätsida på affären igen med hjälp av en rekonstruktion. Den lyckades man dock inte gå i mål med och konkursbeslutet är ett faktum.
Marek Keller, vid CMS Wistrand Advokatbyrå, har utsetts till konkursförvaltgare.