I början av juni är det åter dags för tusentals nybakade studenter att springa ut från Sveriges gymnasieskolor. Men det är inte bara studenterna som kan ta tillfället i akt att kasta mössan i luften och korka upp champagnen. Sveriges e-handlare har också all anledning att fira.
Ehandel.se har pratat med ett urval av e-handlare som har haft extra mycket att göra de senaste månaderna.
För ABC-gruppen.se, som säljer studentmössor, är förstås den här tiden på året oerhört viktig för verksamheten. Eller som grundaren Alexander Grepe uttrycker saken: "Vi lever för den året runt".
- Det som är skönt är att de allra flesta redan i god tid designat och beställt sin studentmössa och också fått den. Nu alldeles inför studenten har vi bara ett fåtal kunder som ännu inte kommit till skott som vi försöker hjälpa så gott vi kan med ett begränsat produktutbud, säger han.
Hur har ni förberett er?
- Vi finns på de flesta svenska skolorna året runt för att visa upp våra produkter, prova ut storlekar och ge våra kunder service. Vi har också en stark närvaro digitalt och är redan nu i full gång inför nästakommande års avgångselever. För dem är studenten redan nu ett faktum då de ser sina vänner på väg ut. Många har redan börjat planera sitt eget firande med studentskivor, studentflak och liknande.
Jumpsuits och färgskifte
Alexander Grepe berättar att många numera vill ha en personlig studentmössa som samtidigt ska ha kopplingar till klassen, skolan och hemorten. Även om man kanske inte använder den mer än en gång, så är det ett tillfälle som ska bli ett minne för livet, och då måste allt bli rätt.
Hur mycket har ni egentligen att göra resten av året?
- Vi är som sagt ute och visar upp våra studentmössor året runt och våra kunder väljer själva när det passar dem att köpa studentmössan, även fast de flesta gärna gör det redan under hösten och tidiga vintern. Eftersom nästan alla våra studentmössor är unikt utsmyckade så har vi också en omfattande logistik för att allt ska levereras perfekt.
Förutom en studentmössa så vill åtminstone tjejerna ha en lämplig klänning att ha på sig när den stora dagen äntligen har kommit. Hos aktörer som Bubbleroom och Nelly märks efterfrågan på kläder till studenten tydligt.
- Vi märker en ökad efterfrågan på vita plagg, allt från klänningar till jackor och skor. Våra kunder hör också av sig till oss via sociala medier och kundtjänst för att få tips på klänningar eller hur man kan matcha ett visst plagg, berättar Richard Woodbridge, marknadschef på Nelly.
Även hos Nelly börjar de blivande studenterna att handla in lämpliga kläder redan i början av året.
Har ni märkt av några särskilda trender i år?
- Vi märker mer och mer för varje år att det inte enbart är den traditionella vita studentklänningen som efterfrågas längre. Många av våra kunder köper till exempel en jumpsuit, eller bryter av med en annan färg. Man vågar helt enkelt lite mer!
Letar klänningar på inspirationsresor
Bubbleroom säljer utöver klänningar ett antal tillbehör i stil med festskor, väskor, smycken, underkläder och paraplyer ifall vädret inte skulle leverera när det är dags att springa ut. För att allt ska fungera så väl som möjligt görs förberedelser på i princip alla avdelningar.
- Våra inköpare gör inspirationsresor samt deltar på studentfestligheterna varje år för att komma närmare kunden och förstå vilka studentklänningar som kommer efterfrågas följande år. Logistik är förberedda för att kunna erbjuda snabba leveranstider och vår kundservice är pålästa om produkterna för att kunna ge bra service till kunden, säger Ville Kangasmuukko, VD för Bubbleroom.
Hur viktig är den här perioden för er?
- Väldigt viktig. Vi vill vara nummer ett i Norden på festmode för kvinnor och det är viktigt för oss att blivande studenter även i fortsättningen väljer klänningen från oss när de ska fira sina livs åtminstone hittills största dag.
Före själva studentdagen har många sistaårselever även en bal, som förstås också kräver vissa inköp. På SofiaMoore.se räknas studenterna som en av de fyra största kundgrupperna och de senaste månaderna har det strömmat in beställningar.
- Vi är som mest upptagna mellan februari och maj vilket till en stor del beror på just studenten. Nu i maj börjar det lugna ner sig med klänningar till studenten men vi får en del förfrågningar om klänningar som kan skickas med väldigt kort leveranstid, helt enkelt sista minuten-beställningar. Till studenterna säljer vi både balklänningar till balen och vita cocktailklänningar till själva studentdagen, berättar medgrundaren Sanna Khaled.
Hon berättar att många studenter vill ha måttsydda klänningar och att företaget har laddat ordentligt för att kunna serva alla förfrågningar.
- Vi anställer alltid extra personal under denna period, framförallt på vår fabrik men även för kundtjänst. Vi får samtidigt även in ganska mycket beställningar för majbröllopen.
Investerar studentpengar i lagret
Men studenten innebär inte bara kostnader för studenterna själva, eller vem det nu är som betalar för klänningar och mössor. En ordentlig studentfest kräver förstås dekorationer av olika slag och dagens huvudpersoner ska förstås få en blågul nalle eller något annat kul runt halsen när det är dags att lämna skolan.
Vi kunde inte undgå att märka att Partykungen kampanjar stort inför årets studentsäsong, och ställde förstås lite frågor till VD Joel Svensson om saken.
- Det är vår näst största högtid på hela året efter Halloween, säger han.
Partykungen har enligt Joel Svensson i år breddat studentsortimentet till nära det dubbla jämfört med i fjol. Dessutom har lagret fått ett par extra medarbetare och kundtjänsten har fått utökade öppettider. Utöver dekorationsprodukter är det även en del som handlar maskeradkläder under säsongen.
Hur viktig är den här perioden för er?
- Superviktig! Pengarna vi får in från försäljningen till studenten kan vi sedan återinvestera i lager inför den viktiga höstperioden.