ANNONS

Kaffet serverade svarta siffror - efter förlusterna: "Ökat våra priser"

John Ekeberg, vd på Sjöstrand Coffee

"Gör bättre och mer lönsamma affärer".

ANNONS

E-handlaren Sjöstrand Coffee gjorde sin största förlust hittills under 2022, med ett minusresultat på -4,5 miljoner kronor. Men kanske är de röda siffrorna snart ett minne blott?

Bolaget släppte i dag rapporten för sitt andra kvartal och visade upp en rejäl försäljningsökning på 63 procent - från 4 till 6,6 miljoner kronor. Dessutom hade förlusten kapats ordentligt från -2,5 miljoner till -69 000 kronor.

Den förbättrade lönsamheten är framförallt kopplad till en högre bruttomarginal då vi har ökat våra priser och vi är mer selektiva och gör bättre och mer lönsamma affärer. Vi har också fortsatt att jobba väldigt fokuserat med att bevaka våra kostnader vilket har gett resultat, säger John Ekeberg, vd på Sjöstrand Coffee, i en kommentar.

Räknar man ihop siffrorna för det första halvåret kan vi också konstatera att rörelseresultatet nu visar plus 555 000 kronor, att jämföra med förra årets förlust på -1,5 miljoner kronor.

E-handeln ökar

Samtidigt som det var mycket positiva tongångar är det inte alla kanaler som levererar för bolaget. Man beskriver retaildelen som utmanande och har inte uppnåt samma försäljning som tidigare år. Istället är det andra affärsben som tar kliv framåt.

Försäljningen under första halvåret är kopplat till en stark försäljning inom vår distributörskanal, hotell samt vår e-handel, säger John Ekeberg.

LÄS ÄVEN: Växte från 6 till 27 miljoner – nu lanserar de ny e-handel

Nils Lund
nils@ehandel.se