Kafferosteriet Löfbergs, som grundades 1906, har nu lanserat en egen nätbutik. Företaget säger sig inte vara nya inom e-handeln då man bland annat jobbat med Amazon tidigare. Företaget säljer förstås också via andra stora e-handlare, men nu vill man alltså nå kunden direkt.
Vi har ett tydligt mål att växa inom e-handel, framför allt genom våra kunder men också via egna kanaler. ICA, Coop, Axfood, Mathem med flera kommer såklart dominera e-handeln, men genom egen direktförsäljning kan vi lära oss mer om konsumenten så att vi kan utveckla vårt erbjudande, säger Björn Norén, Head of Retail på Löfbergs, i ett pressutskick.
Den nya e-handeln finner man på shop.Lofbergs.se och den erbjuder kaffe av olika slag, men även en hel del tillbehör som porslin, fikakorgar, termosar, bryggare och kaffemaskiner.
Ambitionen är att skapa Sveriges bästa fika-shop, visa smakbredden i vårt sortiment och stärka vårt varumärke.
Utveckling och drift av webbshoppen sker tillsammans med Awardit, en av Nordens största aktör inom lojalitetsprogram.
För att möta olika behov kommer vi att segmentera och rikta erbjudanden och kampanjer så att vi är spännande och relevanta för alla typer av slutkunder.
Planen är alltså att nå en bred målgrupp med nätbutiken och företaget ser samtidigt e-handeln som ett verktyg.
Den kommer att vara ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som skapar förutsättningar för nya affärer, säger Björn Norén.
Löfbergs omsätter runt en miljard kronor.