ANNONS

Jysk slår rekord - omsatte 42 miljarder kronor

Jan Bøgh, vd på Jysk Nordic

"Väntar på pandemins konsekvenser".

ANNONS

Nu är siffrorna för Jysks räkenskapsår 2019/2020, som avslutades 31 augusti, här och den danska möbel- och inredningskedjan firar försäljningsrekord.

LÄS ÄVEN: E-handeln tog möbelkedjan till nytt rekord – omsatte 25 miljarder

Koncernens omsättning landade på 30,5 miljarder danska kronor, vilket motsvarar runt 42 miljarder kronor och är en ökning på 7,6 procent jämfört med året innan.

Under april och maj i år rapporterade Jysk Sverige att man dubblade försäljningen online. Anledningen gissade man då var pandemin, som gjorde att fler stannade hemma och shoppade online. När man nu summerar helåret säger koncern-vd:n Jan Bøgh att coronapandemin nog har gett positiv effekt på försäljningen på alla marknader.

LÄS ÄVEN: Jysk om sin svenska e-handel: “Fördubblades under april och maj”

Det är definitivt så att många valt att använda sin resekassa till att köpa möbler till huset och trädgården, och det har givetvis haft en positiv påverkan på försäljningen hos Jysk, säger han i ett pressmeddelande.

Jag är mycket nöjd med att vi, trots ett år med stora utmaningar, lyckats öka omsättningen med 7,6 procent. Det beror på en kombination av goda resultat innan viruset drabbade Asien och Europa, och att vi såg en markant ökning i försäljning när vi väl öppnade våra butiker igen.

Under räkenskapsåret öppnade kedjan 106 butiker globalt och fram till den 1 september 2021 siktar man på att öppna ytterligare 150 nya enheter. Men det är inte vad man planerade för innan pandemin.

Coronaviruset har orsakat betydande extrakostnader inom en rad områden. Omvänt har situationen också lett till att vi fått skjuta upp en rad investeringar, som vi inte kunnat genomföra på grund av karantän. Därför har vi inte byggt om och öppnat upp riktigt så många butiker som vi hade planerat för, säger han och tillägger:

Då de europeiska regeringarna har stöttat ekonomin så här långt, finns det många verksamheter som ännu inte på allvar märkt av de ekonomiska konsekvenser som coronakrisen fört med sig. Jag förväntar mig att det, i högre grad, kommer att märkas i år. Om arbetslösheten skulle stiga, skulle det självklart även få konsekvenser på konsumtionen, vilket också skulle märkas för Jysk.

LÄS ÄVEN: Heminredningsjätten går in i Ryssland med butik och e-handel

Det slutgiltiga resultatet för räkenskapsåret 2019/2020 kommer att kommuniceras först om några månader. Enligt Jan Bøgh kommer koncernen att leverera ett positivt resultat.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se