Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Junkyard gör jätteförlust - försäljningen minskar

Foto: Junkyard
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Tappat över 170 miljoner i försäljning sedan toppen 2020.

ANNONS

Det är fortsatt ansträngt läge för Junkyard. E-handlarens nettoomsättning sjönk med 14 procent under 2022 jämfört med året innan. Från 206,9 miljoner 2021, till 178,1 miljoner kronor i fjol. Samtidigt gör man ett resultat, efter finansnetto, på -63,4 miljoner kronor.

Precis som många andra e-handlare så har Junkyard drabbats hårt av dyrare leveranser, höga elpriser och lågkonjunktur. Något som slagit hårt mot både försäljning och lönsamhet.

Verksamhetsåret har präglats av osäkra marknadsförhållanden och en konjunktur i negativ förändring. Ökade bränslepriser, periodvis väldigt dyr containerhyra och dylika faktorer har gemensamt haft stor påverkan på fraktpriser under året. Detta har medfört ökade kostnader för hemtagning av varor samt för distribution till butik och e-handelskunder, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Fortsatt ansträngt läge

Junkyard, som sedan 2019 ägs av norska Varner, omsatte nära 350 miljoner under 2020 men har fått se sin försäljning dala sedan dess. Under förra året tvingades e-handlaren halvera personalstyrkan, och nyligen meddelade Junkyard att man stänger en av sina butiker i Göteborg.

Bolaget förväntar sig att de omvärldsfaktorer som påverkat försäljningen negativt under fjolåret, kommer att fortsätta ställa till det även under 2023. Men man tror på en vändning.

Även om konsumentens köpkraft kan ha försvagats och lönsamheten på de produkter som saluförs påverkats negativt, finns det en förväntning om ett bestående eller ökat behov av bolagets produkter under det kommande verksamhetsåret. Styrelsens bedömning är att det finns förutsättningar för fortsatt drift både vad gäller eget kapital och likviditet, står det i rapporten.

LÄS ÄVEN: Efter uppköpet – nu stänger e-handlaren butiken

Dela artikeln: