Nya siffror från Visa visar att svenskarna spenderade 8,4 miljarder kronor och gjorde 16 miljoner onlineköp med Visakort i juni, juli och första hälften av augusti. Juli månad var enligt väderleksrapporter den hetaste sommarmånaden, men juni ska ha varit den hetaste månaden när det gäller svenskarnas nätshopping.
– Överlag brukar sommaren vara en mindre aktiv period för e-handel. Däremot är det inte en ovanlig syn att se svenskar ta med sig sina smartphones och surfplattor till stranden. Nätshopping på stranden är väldigt bekvämt – du får mer tid på stranden och slipper spendera tid i butiker inne i stan, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa Europe.
Resor och nöje
Juni var som sagt generellt sett e-handelns hetaste månad då svenskarna spenderade 3,6 miljarder kronor, och i genomsnitt gjorde 157 kortköp per minut. Sommarens e-handel i Sverige nådde sin kulmen den 25:e juni med ett genomsnitt på 206 kortköp per minut.
Den genomsnittliga siffran för antal kortköp per minut under sommaren var 149. Resor, nöje och gör-det-själv-butiker var sommarens stora vinnare men även kläder samt mat och dryck kom högt upp på listan.
Källa: Press