Posten, tillsammans med Svensk Distanshandel och HUI, släppte idag sin e-barometer för tredje kvartalet. Den säger bland annat att julklappshandeln på nätet beräknas omsätta 5,4 miljarder i år. Julhandeln på nätet sägs alltså slå rekord och ska gå mycket bättre än den traditionella detaljhandeln. Posten noterar även i sitt pressmeddelande att julafton, i år, ligger på en lördag vilket speciellt gagnar e-handeln.
- Förtroendet för e-handeln blir allt större och leveranserna sker allt snabbare. Det gör att fler konsumenter väljer att slippa att trängas i butiker under julruschen och i stället köper sina julklappar på nätet, förvissade om att varorna kommer att levereras i god tid före jul, säger Arne Andersson e-handelsexpert på Posten.
E-handeln ska även trotsa lågkonjunkturen och beräknas växa med 10 procent i år.
"Totalt förväntas e-handeln med varor omsätta 27,5 miljarder under 2011. Det innebär en tillväxt med 10,0 procent jämfört med förra året. Tillväxten under årets tredje kvartal var 10,8 procent vilket kan jämföras med den traditionella detaljhandelns 0,4 procent. E-handelsföretagens förväntningar inför 2012 är också mycket positiva. Två av tre tror att deras försäljning kommer att öka."
Om e-barometern har rätt ser det ganska dystert ut för den traditionella detaljhandeln. Vi tänker oss att detta ekonomiska klimat även måste påverka e-handeln. Julhandeln kommer sannolikt att gå bra för oss e-handlare men vår tillväxttakt bör bromsas in lite.
- Konsumenterna blir allt mer försiktiga med hur de spenderar sina pengar. Det gör e-handelns erbjudande allt mer attraktivt. Att i varje ögonblick ha tillgång till bästa pris och ett globalt utbud av varor, är något som många konsumenter efterfrågar, säger Arne Andersson.
Ni finner e-barometern för tredje kvartalet här (.pdf). Undersökningen bygger på ett urval av 650 e-handlare och 1000 privatpersoner. Den har genomförts med TNS SIFOs internetpanel.
Källa: posten