Svenskarna verkar ha tagit regeringens och Folkhälsomyndighetens uppmaningar till sig. Det visar Postnords årliga julundersökning, som gjordes mellan 14 till 16 december av Kantar Sifo. Här framgår det att julklappshandeln, föga överraskande, ökat enormt på nätet. Med hela 57 procent för att vara exakt.
Under hela året har e-handelns tillväxt varit enorm, men att julklappsköpen på nätet ökar med nästan 60 procent, det överträffar min förväntansbild. Restriktionerna har stramats åt och eftersom julhandeln förknippas med trängsel så har många konsumenter helt enkelt bestämt sig för att köpa alla julklappar online, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, undersökningen.
Förra året hade svenskarna handlat julklappar för 17,7 miljarder kronor fram till den 18 december. Den siffran har i år stigit till 19,4 miljarder kronor vid den 16 december, varav e-handeln sålt för 11 miljarder. Totalt har 25 procent av svenskarna gjort samtliga julklappsinköp i e-handeln och mer än varannan svensk har gjort minst 80 procent av inköpen online. Genomsnittsbeloppet att handla julklappar för per person ökade också från förra årets 2820 kronor till årets 3101 kronor.
Och trots högt tryck i e-handeln verkar det överlag ha gått ganska bra för de allra flesta att hantera den stora kundtillströmningen. Postnord uppger också att den vanligaste väntetiden hos ombud för att hämta sina paket varit två till tre minuter.
En ökad e-handel medför såklart en hög volym av paket i såväl våra som andra distributörers flöden. Veckan efter Black Week lämnade vi ut 3,1 miljoner paket hos ombud. Men det verkar som att många upplevt att det gått smidigt att få sina försändelser, säger Carl-Fredrik Teder.
Julklapparna som flest svenskar har handlat på internet och i fysisk butik:
1. Kläder och skor
2. Böcker och media
3. Leksaker och barnprodukter
4. Hemelektronik
5. Skönhet och hälsa
Källa: Postnord