Influencer är yrkestiteln som gått från något bespottad till ett framtidsyrke som rymmer många roller.
Julia Bergman slog igenom i programmet “Unga mammor” som 18-åring och har nu, nio år senare, etablerat sig som en välkänd influencer. Hennes egna bolag ligger stabilt på omsättningssiffror runt tre miljoner per år, och nu kallar hon sig gärna för influencer. Men så har inte alltid varit fallet. Influens.se träffade henne och växlade ett par ord om detta efter att hon pratat om yrket på IM Expo i Malmö.
Det som jag tycker är viktig i min roll och i alla influencers roll är att inte göra narr av vår yrkesgrupp. För tidigare var titeln influencer lite som “…ewww är det ett skämt? är det ett riktigt jobb?” du vet, lite så. Så jag tycker det har gått framåt hela tiden och folk har börjat förstå hur viktigt influencer marketing är, säger Julia Bergman till Influens.se och fortsätter:
Jag hade en kollega som sa att hennes dotter kom till henne och berättade att hon vill bli youtuber, "jaha vad kul", svarade hon. "Du ska bli entreprenör som mamma, gud vad roligt". Dottern svarade "nej, nej, nej, jag ska bara bli youtuber”. Så även om man kan kalla det youtuber eller influencer så handlar det hela tiden om att man har skapat ett bolag och då är man samtidigt en entreprenör.
Har du någon gång undvikit att kalla dig för influencer på grund av att det haft en lite dålig stämpel?
Ja, jag har kallat mig entreprenör och jag har sagt att jag jobbat inom marknadsföring. Men jag känner också såhär; vad är en influencer? Det är ju allt det här inom marknadsföring och det är ju också att vara en entreprenör så det är ett jättestort ord, avslutar Julia Bergman.