Julen är handelns viktigaste shoppinghögtid. Men i år väntas julhandeln backa rejält. Konsumenternas köpkraft har som bekant gröpts ur rejält av rekordsnabbt stigande räntekostnader – och högre priser på varor och tjänster.
I år väntas julklappshandeln landa på 21,5 miljarder kronor, enligt Svensk Handels senaste prognos. Det blir i så fall en nedgång med en halv miljard kronor, från i fjol.
Mätt i försäljningsvolym är dessutom tappet ännu större, eftersom inflationen medför att vi inte har råd med lika många paket som normalt.
För många handlare blir årets julhandel viktigare än någonsin. Det är bråda dagar i handeln och försäljningen kommande dagar är avgörande för att balansera upp ett ekonomiskt tufft år. Samtidigt har många konsumenter tvingats till en bantad julklappsbudget i år, kommenterar Svensk Handels vd Sofia Larsen.
Guldläge för second hand
Var fjärde svensk ska även köpa någon second hand-klapp i år, främst de som är mellan 25 och 34 år. Vanligast är att man köper återbrukade leksaker, kläder, skor och väskor.
Kombinationen av ökad pris- och hållbarhetsfokus gör att det är ett guldläge för second hand-marknaden i årets julhandel. De många handlare som omfamnat försäljningen av second hand har slagläge, kommenterar Sofia Larsen.
"Omfamnade e-handeln på riktigt"
Svensk Handel noterar, precis som HUI gjort tidigare, även en comeback för e-handeln. 45 procent svarar att de ska klicka hem merparten av sina klappar. 33 procent gör istället helst sina klappinköp i fysiska butiker. Det är tydligt att den stora återgången till fysiska butiker efter pandemin nu har lagt sig. Den yran har bedarrat – och allt fler har hittat tillbaka till e-handeln.
Pandemin medförde att nästan hela befolkningen omfamnade e-handeln på riktigt. Vi ser nu att den har etablerat sig som den största kanalen för julklappsinköpen. Butikens roll är fortsatt mycket viktig. Kunden vill ha mixen, avslutar Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.