Nyligen släppte PostNord en rapport som visade att svenskarna e-handlat julklappar för 1,1 miljarder kronor fram till den 25 november. Det är en ökning med 10 procent jämfört med förra året, och så ser det ut att fortsätta.
Åtminstone enligt Visa som även de har tagit fram lite siffror gällande svenskarnas julhandel, fast för december. Under december, som är årets handelsstarkaste månad, ökar svenskarna sin nätshopping med tolv procent jämfört med genomsnittet för en vanlig månad.
Ökar med 25 procent
Den 10 december beräknas julnäthandeln nå sin topp enligt Visa, i alla fall baserat på förra årets siffror. I fjol ökade svenskarnas nätshopping med nästan 25 procent jämfört med genomsnittet för en vanlig dag i december. Den 23 december nås kulmen för julhandeln i sin helhet
– Den 10 december kan näthandlarna jubla. Vi ser att julnäthandeln brukar nå sin topp runt två veckor innan julafton. Julhandeln i sin helhet kulminerar först dan före dopparedan, då köpcentren brukar vara överfulla med sista-minuten-shoppare, säger Christina Lind, Sverigechef för Visa.
Källa: Press